Az FIA 2011-es szabályváltozásai – engedélyezett csapatutasítás

A formula1.com nyomán

Az FIA Motorsport Világtanácsa (WMSC) idei utolsó ülésén Monacoban döntött a 2011-től bevezetendő szabályok kérdésében. Jelenleg még csak címszavakban ismertek az elfogadott határozatok, azonban hamarosan ismertetik a pontos szabályokat is.



A talán legfontosabb változás, hogy ismét engedélyezték a csapatutasítást, melyet a továbbiakban csak annyiban érint a szabály, hogy a csapatok kötelesek a sportág jó hírét megtartani.

Ahogy az várható volt, betiltották a kettős diffúzort, viszont az én értelmezésem szerint egyelőre nem került tiltásra az F-csatorna – hacsak a „Vezetés és vezetői magatartás felülvizsgálata” nem ezt takarja, vagy a későbbi pontosításba kerül majd bele. Nézzük akkor részletesen, mit adtak ki eddig – egy kis magyarázattal.

  • Törölték a csapatutasítást tiltó paragrafust. Emlékeztetve a csapatokat arra, hogy minden intézkedésükkel a csapatok kötelesek a Nemzetközi Sportkódex 151. c pontjának eleget tenni. Forma1-f1.hu: ez remek, ezzel adtak egy újabb támadási felületet saját maguknak, hiszen innentől teljesen szubjektív, hogy mi sérti és mi nem a sportág jó hírét. Tulajdonképpen legalizálták azt, ami eddig is zajlott: a boxutcában szépen lehet helyet cserélni, ne már a pályán kelljen utasítgatni a pilótákat.
  • A versenybírók által kiszabható büntetések listájának módosítása.
  • A vezetés és versenyzői magatartás felülvizsgálata. Forma1-f1.hu: ez egy elég tág meghatározás, nem igazán tudom eldönteni, hogy a Schumacher-féle leszorításokra, az Alonso-féle mutogatásra, vagy éppen arra gondolnak, hogy a versenyző ne legyen bio-kapcsoló.
  • A boxutcai gyors (közlekedő) sáv szélességének korlátozása. Forma1-f1.hu: csak tipp a részemről – ezzel el akarják kerülni az olyan veszélyes helyzeteket, amikor a versenyzők egymás mellett haladnak a boxutcában.
  • A versenyigazgató ezentúl biztonsági okokra hivatkozva bármikor lezárhatja a boxutcát. Forma1-f1.hu: lehet, hogy csak én látok már mindenben potenciális manipulálási lehetőséget, de ez megint olyan, hogy ha valamivel, akkor ezzel el lehet dönteni egy verseny végeredményét, ha megfelelő időben alkalmazzák.
  • Az intermediate (köztes) gumiabroncsok újra-bevezetése 2011-ben. Forma1-f1.hu: na, ezt most igazán nem értem. Eddig intermediate abroncsnak neveztük azt, ami a száraz és az extrém esős gumi között volt. Igaz, volt olyan utalás, hogy ez tulajdonképpen az alap esős gumi és van az extrém esős gumi. Akkor most lesz egy harmadik „nem száraz” gumi?
  • Büntetések meghatározása azon versenyzők részére, akik nem használják a verseny alatt mindkét száraz abroncsot. Forma1-f1.hu: mondja már valaki azt, hogy ez eddig is volt! Nem akarom elhinni, hogy eddig csak szabály volt rá, hogy kötelező feltenni mindkét gumit a verseny alatt, de elfelejtették lefektetni, hogy aki ezt megszegi, az büntetésben részesül, illetve azt, hogy mi lehet a büntetés.
  • Az eddig négy verseny helyett 2011-től öt egymást követő versenyen kell ugyan azt a váltót használni.
  • Annak pontosítása, mikor előzhető meg a Biztonsági autó.
  • A hátsó szárny mozgathatóságának a pontosítása
  • A referencia sík pontosabb meghatározása, különös tekintettel a versenyautó elejére vonatkozóan, elsősorban a rugalmassági tesztek szigorítása érdekében. Forma1-f1.hu: úgy látszik, nem nyugszanak a kedélyek a Red Bull és a Ferrari vélt/valós hajlékonysága kapcsán. A megfogalmazásból nekem az jön le, hogy valahol csak volt egy kiskapu, amit Newey megtalált, a Ferrari meg rájött.
  • A versenyző láb védelmének megerősítése. Forma1-f1.hu: csodálkozom, hogy erre most került sor. 2009-ben történt olyan baleset, ahol a felfüggesztés valamely eleme behatolt az autóba és megsérült Glock lába.

2012-től további módosítások várhatók, mégpedig:

  • A csapatok telekommunikációját elérhetővé kell tenni a műsorszolgáltatók számára.
  • Az üzemanyag összetételébe bekerül a biomasszából készült üzemanyag
  • A felfüggesztés elemeinek korlátozása.

2013-tól vezetik be az új motorokat. Ezzel kapcsolatban a következőket tudjuk jelenleg.

Ahogy az várható volt, 2013-tól soros 4 hengeres turbó feltöltéses motor lesz az autókban. A fordulatszámot 12 000 1/perc-ben korlátozták, valamint az üzemanyag befecskendezés nyomása maximálisan 500 bar lehet majd.

Mivel a jelenlegihez képest további energia visszanyerő illetve energiagazdálkodási rendszerek kerülhetnek még bevezetésre, így azt várják, a motorok a jelenlegi teljesítmény szintet tudják majd, de 35%-kal alacsonyabb fogyasztás mellett.

További korlátozás, hogy az új motoroknál már csak 5 motort használhat fel büntetlenül egy versenyző egy évadban, amit később négyre fognak csökkenteni. A mostani motoroknál már nem vezettek be további korlátozást.

Tags: , , , ,

Sharing is sexy

Related posts

0 megjegyzés for this post

Leave a Reply


Hírek forrásai | hír partnerek:

Minden aminek két kereke van, vagy annál több..... autohun
[origo], NSO, videa, duen,
f1világ, michelisz.com, zengodensionteam.com, A5.HU, mon.hu, sporthirado.hu, formula.hu