2011-es szabályváltozások részletesen - I. rész



Több felé és több féle módon olvashattunk a jövő évi szabályok változásáról, most megpróbáltam összeszedni azokat a pontos szabályokat, amik 2011-re megváltoznak. A változást piros szín jelzi a szövegben. Mivel a szabály, illetve azok változása elég terjedelmes, így azt több részletben közöljük.



I. rész


Sport szabályzat

16.3 A Felügyelők a versenyzőnek az alábbi büntetéseket adhatnak, amennyiben azt egy esemény kapcsán szükségesnek látják:

a) Boxutcai-áthajtás. A vezetőnek ki kell mennie a boxutcába és azon megállás nélkül végighaladni, majd újra csatlakozni a versenybe.
b) 10 másodperces büntetés. A vezetőnek ki kell mennie a boxutcába, ott megállni legalább 10 másodpercre, majd ezt követően csatlakozhat ismét a versenybe.
c) Időbüntetés
d) Tetszőleges mértékű rajthely büntetés a következő futamra vonatkozóan.
e) Megrovás
f) Kizárás az adott versenyből
g) Vezetői engedély felfüggesztése


Amennyiben a versenyzőt az a) vagy b) szerint kellene büntetni a verseny utolsó öt körében, vagy annak befejezése után, a 16.4b) cikkelyt nem kell alkalmazni, hanem 16.3a) esetén 20 mp-et, b) esetében 30 mp-et hozzá kell adni az elért verseny idejéhez.


Mint látható, négy büntetésforma lép életbe, ami nem jelenti azt, hogy eddig ezek nem voltak, csak éppen nem az adott verseny felügyelőinek a hatáskörébe tartoztak.

20. Vezetés
20.1 A vezetőnek az autót egyedül és segítség nélkül kell vezetni.
20.2 Az olyan manőver, amivel a vezető megzavarja a többi vezetőt például többszöri irányváltoztatás, vagy a másik vezető szándékos kiszorítása a pályáról, vagy egyéb abnormális irányváltoztatás azért, hogy megtartsa eredeti pozícióját, nem megengedett.
20.3 A vezető a verseny alatt kizárólag a pályát használhatja. A félreértések elkerülése végett a pálya szélét jelző fehér vonal a pálya része, de a szegélykő (rázókő) már nem. A vezetőről akkor mondható ki, hogy elhagyta a pályát, ha az autójának egyetlen része sem kapcsolódik a pályához. Amennyiben egy vezető elhagyta a pályát, visszatérhet. Ezt azonban csak úgy teheti meg, ha az biztonságos és semmilyen előnyt nem szerez vele.
20.4 Amennyiben egy vezető egy másikat úgy ér utol, hogy az elől lévő már körhátrányban van, az elől haladó vezetőnek az első adandó alkalommal lehetővé kell tenni, hogy a gyorsabb vezető megelőzhesse. Amennyiben ezt nem teszi meg magától, akkor kék zászlóval lengetni kell neki, jelezve, hogy el kell engednie a mögötte haladót. Minden olyan vezetőt, aki a kék zászlót figyelmen kívül hagyta, jelenteni kell a felügyelőknek.


Ez a pont eredetileg csak egy sorból állt. Megint csak azt kell mondjam, a többi is volt, csak nem itt és nem ennyire egzakt módon megfogalmazva. A 20.2-re több példát lehet/kell hozni. A többszöri irányváltásról szinte mindenkinek a Hamilton - Petrov eset juthat eszébe, ami az eddigi szabályokkal még kimagyarázható volt, mostantól azonban már egyértelműen szabálytalan. Ahogy egyértelmű lett a kiszorítás is, amire nagyon sok példát lehetne hozni, de itt is leginkább a Schumacher - Barrichello eset jut eszünkben. De a kanyarokban „szokás” ezt megtenni még, amire szinte minden versenyen lehetne találni sok-sok példát.

A 20.3 cikkelyre meg azonnal a Kubica – Alonso eset juthat eszünkbe, ahol Kubica tulajdonképpen elkövette a 20.2-ben leírtakat ám Alonso akkor sem teljesítette a most itt megfogalmazottakat. A 20.4-re meg sajnos idén sok esetet lehetne felhozni, amikor az újonc csapatok újonc versenyzői akarták megmutatni, mire képesek.

23. A boxutca
23.1
a) A félreértések elkerülése érdekében a boxutcát két sávra kell osztani. A pályához közelebbi sáv a „gyors sáv” és nem lehet szélesebb, mint 3,5 méter, míg a garázsokhoz közelebbi a „belső sáv”.
A 38.2 és 41.5 cikkelyeket kivéve az autón bármilyen munkát végezni csak a belső sávban lehet. Azonban semmilyen esetben sem lehet munkát végezni az autón a gyors sávban, ha azzal akadályoznának egy másik autót a boxutca elhagyásában.
b) A csapatok számára az FIA jelöli ki a garázsokat és az az előtti terültet, szigorúan egyenlő méretben, az autókon munkát végezni az edzések és a verseny alatt csak ezen területeken szabad.
c) Gépi meghajtású eszközt használni az autó megemelésére a verseny alatt tilos.
d) Ha egy autót a rajteljárás időszakában a rajtrácsról le kell tolni a csapat részére kijelölt garázshoz, az autó a boxutca végéről kell rajtoljon.
Ha az autó(k) a boxutcából indulnak a verseny rajtjánál, vagy egy SC fázis alatt, úgy a gyors sávban kell egy sorban felsorakozni, a boxutcát abban a sorrendben kell elhagyni, ahogy oda felsorakoztak, kivéve, ha egy autó látható problémák miatt félreáll.
e) Azok a vezetők akik a boxutcából rajtolnak, a 15 perces jelzésig a csapat számára kijelölt területen kell tartózkodjon. Ekkor fel kell sorakozni a gyors sávban, ahol munkát már csak korlátozottan szabad az autón végezni, úgy mint:
- A motor beindítása és az ezzel kapcsolatos egyéb tevékenység
- A hűtési, fűtési berendezések fel- illetve leszerelése
- A vezető kényelmének beállítása
- Kerekek cseréje
Amikor az autó(k) számára megengedett, hogy elhagyja a boxutcát, azt a 38.2 cikk figyelembe vételével kell megtegye, kivéve, ha egy másik versenyző indokolatlanul félrehúzódik. A versenyzőnek teljes időtartam alatt követnie kell a versenybírák utasításait.
f) Szárítást, takarítást illetve talajra kerülő gumi eltávolítását kivéve a csapat nem növelheti a boxutcai területén a pálya tapadását, kivéve olyan egyértelmű eseteket, amit az FIA küldöttje is jóváhagyott.
g) A csapat nem festhet fel vonalakat a boxutcában.
h) Az e) pont kivételével nem lehet semmilyen eszköz a gyors sávban.
i) A csapat személyzete csak közvetlenül azelőtt jelenhet meg a boxutcában, amikor rájuk szükség van, s ha befejezték a munkát az autón, vissza kell vonuljanak a garázsba.
j) A csapat felelőssége, hogy az autót csak akkor engedje el a garázs előtti területről, ha az biztonságos.
Szintén a csapatnak kell biztosítani egy olyan eszközt a jármű elejénél, amiből egyértelműen látható, ha az autót elengedik.

23.2 Kivételes esetekben a versenyigazgató lezárhatja a boxutcát biztonsági okokból. Ilyen esetben vezető csak akkor mehet ki a boxba, ha teljesen nyilvánvaló javításokat kell végezni az autóján.

Ezzel a változtatással több dolgot is megoldott – reméljük – az FIA. A legfontosabb, ami tavaly is borzolta a kedélyeket, a boxutcában való egymás melletti haladás. Mostantól ilyen nem lehet. Az autó 1.8 méter széles, a gyors sáv meg maximum 3.5 méter széles, valamint egyértelműsíti az „egy sorban” haladást is.
Ugyanakkor azt is egyértelműen leszögezi, hogy a versenyző elengedése a boxból a csapat felelőssége és olyan eszközt kell biztosítson, aminél pontosan követhető, mikor engedték el a versenyzőt. Az én értelmezésem szerint viszlát a Ferrari-Mercedes féle lámpáknak, de aztán majd meglátjuk.
Új fogalom jelent meg a szövegben, mégpedig a boxutca lezárása biztonsági okokból. Megmondom az őszintét: fogalmam nincs milyen esetekre gondolt itt a szabályalkotó.

25.4 Gumiabroncsok használata
A gumiabroncs akkor tekinthető használtnak, ha az autón elhelyezett időmérő transzponder azt mutatja, hogy már elhagyta a boxutcát.
a) Minden vezetőnek meg kell jelölni három készlet száraz típusú gumiabroncsot, amit használ a P1 és P2 alatt, két elsődleges és egy opciós készletet. A szabadedzéseken csak ezeket az abroncsokat használhatja. Ezekből egy készlet elsődlegest a P1 után, a másikat és az egy készlet opciós gumiat a P2 után vissza kell adni a gumiszállítónak.
Ha egy csapat közben vezetőt cserél, az új vezető is csak az első vezetőnek megjelölt abroncsait használhatja.
b) Nyolc további megjelölt készlet abroncsot használhat fel minden vezető, négy készlet abroncsot mindkét típusból a hátralévő eseményeken. Azonban egy készletet mindkét abroncsból az időmérő előtt vissza kell adni a beszállítónak, azt a továbbiakban már nem használhatják.

e) Kivéve azt az esetet, ha már a versenyen kellett használni a köztes vagy az esős gumit, minden vezetőnek a versenyen használnia kell legalább egy készlet száraz abroncsot mindkét típusból.
Ha a futamot felfüggesztik és nem lehet újraindítani, minden vezető idejéhez 30 mp-et hozzá kell adni, aki nem tudta használni mindkét száraz abroncsot.
Amennyiben egy versenyző a normál versenytávot úgy fejezi be, hogy nem használta az egyik száraz típusú abroncsot, azt a vezetőt ki kell zárni az értékelésből.

f) Ha a verseny a heves esőzés miatt Safety Car mögött kezdődik, illetve folytatódik, az SC mögött az esős abroncsokat kell használni mindaddig, amíg a SC ki nem megy a boxba.


Ebben a szabálypontban inkább csak pontosítások kerültek meghatározásra, bár új elem is bekerült. Ilyen az e) bekezdés, ahol meghatározza, félbeszakadt versenynél büntetik azt, aki addig nem használta fel mindkét abroncsát. Mert ez büntetés, mivel nem ismerek olyan pályát, ahol egy gumicserés boxkiállás 30 mp-et jelent, amennyiben azt nem rontják el. További konkretizálták a kizárást abban az esetben, ha valaki nem használ fel mindkést típusú abroncsból legalább egy készletet. Ez eddig csak tiltva volt, de a büntetés fajtája, mértéke nem volt meghatározva.

Folytatjuk ...
forrás: http://forma1-f1.hu

Tags: , , , ,

Sharing is sexy

Related posts

0 megjegyzés for this post

Leave a Reply


Hírek forrásai | hír partnerek:

Minden aminek két kereke van, vagy annál több..... autohun
[origo], NSO, videa, duen,
f1világ, michelisz.com, zengodensionteam.com, A5.HU, mon.hu, sporthirado.hu, formula.hu