Roncsderby versenyszabályzat

MORSZ Roncsderby versenyszabályzat


A Magyar Országos Roncsderby Bajnokság versenyeinek tematikája:

A MORSZ OB versenyein az induló versenyautók zárt pályán, egyesített starttal, meghatározott körszám alatt, gyorsasági versenyt folytatnak.
A versenyek 8 kategóriában zajlanak:
  • Lada kategória (1600 cm3 -ig)
  • Széria-kis kategória (1600 cm3 -ig)
  • Széria-közép kategória (1600 cm3 felett)
  • Széria-nagy kategória (1600 cm3 felett)
  • Épített kategória
  • Ifi I kategória (6 - 11 éves korig)
  • Ifi II kategória (12 - 16 éves korig)
  • Ifi III kategória (12 - 16 éves korig)
A 8 kategória a napi versenyeken kiegészül a:
  • Női futammal
  • Szuperfutammal
  • Szerelőfutammal (Futam indítását a rendező egyesület dönti el)
A versenyeken minden kategória háromszor teljesíti a versenytávot. Kivétel az ifjúsági kis és nagy kategória, ők kettő futamot teljesítenek. Női -, Szuper-, Szerelőfutamban egy-egy futamot autóznak.
A versenyzők az első futamban az időmérő edzésen, - majd a továbbiakban - az előző futamban elért eredményük alapján kapják meg startpozíciójukat. Az egyesített startban maximum 15 autó vehet részt.
Versenyközben megengedett az autók között a nem szándékos, koccanás mértékét meg nem haladó ütközés. A nap végén a három futamban elért eredmény alapján hirdetnek végeredményt. A versenyek napi végeredménye az évad végén összesített eredményként szerepel.
A női, szerelő és szuper futamban az autók kategóriai kitétele nélkül indulhatnak a versenyzők /kivétel Trabant!/. Az említett futamokból a nap végén értékelésre kerül a női és szuper futam is, mely alapjául szolgál az év végi összesített eredménynek.
Versenyszabály alapja az előző, 2005 évi kiadvány módosítása a 2006., 2007., 2008., 2009 és 2010. évi közgyűlés módosítása alapján...
A versenyszabályzat tartalma:
  • 1., Nevezés
  • 2., Gépátvétel, szabadedzés, időmérés
    • 2.1., A gépátvételen ellenőrzésre kerülő személyes biztonságra vonatkozó kötelező előírások
    • 2.2., A gépátvételen ellenőrzésre kerülő, az autókra vonatkozó technikai szabályok és kötelező előírások
    • 2.3., A versenyszabályok szerint és a gépátvételen megengedett technikai megoldások
    • 2.4., Szabadedzés
    • 2.5., Időmérő futamok
  • 3., Betét futamok
  • 4., A verseny és annak lebonyolítása
  • 5., Óvás
  • 6., A futamok és a verseny értékelése
    • 6.1., A futamok értékelése
  • 7., Díjkiosztó
  • 8., Depóban történő viselkedés
  • 9., Környezetvédelem
  • 10., A verseny rendezőségének felelősége
  • 11., Egyéb rendelkezések
  • 12., Ifjúsági versenyek lebonyolítása, értékelése
    • 12.1., Verseny lebonyolítása
    • 12.2., Egyéb rendelkezések
  • 13., Versenyt rendező egyesületek kötelezettségei
  • 14., Bajnokság versenyeinek összesítése, értékelése
    • 14.1., Csapatverseny összesítése, értékelése
  • 15., Év végi díjkiosztó
    • 15.1., Év végi díjkiosztó lebonyolítása

1., Nevezés:

- A versenyek gyorsabb lebonyolítása érdekében:
8.00-  9.00Nevezés
9.00-  9.15Versenyző eligazítás
9.15- 11.00Gépátvétel, szabadedzés
11.00- 12.30Időmérés és ifi kategória egy futama
13.00-tólVersenyek
- MORSZ Bajnokságán részt vevő versenyzőket adataikat tartalmazó fényképes igazolvánnyal kell ellátni.
- Szerelőket adataikat tartalmazó fényképes igazolvánnyal kell ellátni.
- A bajnokság megkezdése előtt, a csapatok kötelesek egy előzetes nevezési listát - A NEVEZÉSHEZ SZÜKSÉGES ADATOKKAL - megküldeni a szövetség részére.
- Csak biztosítással rendelkező versenyzők nevezhetnek.
- Csak biztosítással rendelkező szerelők tartózkodhatnak a depóban és vehetnek részt a versenyautók felkészítésében a verseny helyszínén.
- Az éves versenyzői regisztrációs díj 1000 Ft – függetlenül attól, hogy a versenyző mikor csatlakozott a MORSZ-hoz, és hány versenyen vesz részt az évadban – melyet az év elején, de legkésőbb az első verseny megkezdése előtt kell befizetni a MORSZ részére.
- Vércsoport meghatározást versenyzőnek, szerelőnek a nevezési adatokkal meg kell küldeni szövetség részére.
- Nevezhet minden 18-ik életévét betöltött olyan személy, aki a sportág valamelyik egyesületének bejegyzett tagja, valamint a versenyszabályzatot hiánytalanul ismeri. A 18-ik életévét be nem töltött személy csak írásos szülői engedéllyel nevezhet.
- Az ifjúsági versenyző köteles az évad elején igazolni magát hivatalos okmánnyal (személyi igazolvány, diákigazolvány), melyet az évad első versenyén a bírói kocsinál nevezéskor kell bemutatni.
- Jogosítvánnyal nem rendelkező versenyző, csak érvényes sportorvosi alkalmassági vizsgálat bemutatásakor indulhat.
- A nevező versenyzők saját felelősségükre indulnak a versenyen. A rendezőség nem vállal felelőséget a versenyzőket a rendezvényen ért károkért.
- A nevezés egységes nevezési lapon történik, melyet a nevező aláírásával lát el.
- A női versenyzők is nevezhetnek megkülönböztetés nélkül a kategóriák napi versenyeire. A szabályok megkülönböztetés nélkül vonatkoznak rájuk. Ők a külön bonyolított Női futamban nem indulhatnak.
- Az a versenyző, aki a nevezési időn belül nem adja le a nevezését, a napi versenyen nem indulhat.
- Az a versenyző aki a nevezési időn belül nem tud megjelenni a saját hibáján kívűl, és ezt nevezési időn belül jelzi / telefonon / a versenybizottsággal, annak nevezését el lehet fogadni.
- Az egyesületek versenyen a nevezési idő alatt kötelesek megjelölni azt a személyt, aki az egyesületek versenyzőinek az érdekképviseletét vitás ügyekben ellátja. Lehetőleg az egyesület vezető, vagy helyettese legyen.
- Ennek a személynek regisztrálnia kell magát nevezési idő alatt a bírói kocsinál.
- Igazolt versenyző, aki versenyzői igazolvánnyal rendelkezik és indult az adott évben versenyzőként, az év közben nem indulhat szerelői futamban. Viszont aki szerelői kártyával rendelkezik, és év közben épít magának autót, valamint versenyzőként nevez, az indulhat év közben versenyzőként, de ettől kezdve nem indulhat szerelő futamban.
- Ugyanaz az autó nevezhető két különböző kategóriában is, amennyiben építése megfelel a szériára jellemző építési követelményeknek. Azonban ugyanazon autó kizárólag csak más pilótával és más rajtszámmal indulhat két különböző kategóriában.

2., Gépátvétel, szabadedzés, időmérés:

- Gépátvétel, szabadedzés ideje: 9.00-11.00.
- Csak a gépátvételen műszaki és biztonsági szempontok alapján megfelelt járművek vehetnek részt a napi versenyen. A gépátvétel minden, a napi versenyen résztvevő autóra kiterjed.
-Gépátvételnél a szerelők segédkezzenek a bíróknak és a versenyzőknek.
- A versenybírók minden versenyen a gépátvétel előtt eligazítást tartanak, ahol megtörténik az időmérő sorrendjének a sorsolása is. /Aki az eligazításon nem jelenik meg, az nem vehet részt az időmérő edzésen./ A versenyzőnek a szabályzatban előírt és a kategóriára vonatkozó előírások szerinti állapotban, versenyruházatban kell járművét gépátvételre vinnie.
- A gépátvételen felismert hiba megnevezése írásban felkerül a nevezési lapra és a gépkartonra is, melyet köteles a versenyző a következő versenynapra kijavítani (hiba jellegétől függően pl. személyes biztonság), ellenkező esetben nem indulhat a napi versenyen.
- Időmérés és ifi kategória egy futama 11:00-12:30
- A versenyző személyes biztonságára vonatkozó hiba és hiányosság esetén a versenyző a hiba kijavításáig nem vehet részt a napi versenyen.
- Az autó egyéb technikai és a kategóriákra vonatkozó szabályoktól történő eltérése esetén a napi versenyen, bírói engedéllyel részt vehet az autó. Ilyen esetben a nevezési lapra, illetve gépkartonra felvezetett hibákat a következő versenyig a versenyzőnek ki kell javítania, ellenkező esetben az adott versenyen nem indulhat.
- A gépátvevő a járművet a verseny folyamán is felülvizsgálhatja.
- Az a versenyző aki a gépátvételen, a meghatározott idő alatt nem jelenik meg járművével a napi versenyen nem indulhat.

2.1., A gépátvételen ellenőrzésre kerülő személyes biztonságra vonatkozó kötelező előírások:

BIZTONSÁGI ÖV, SISAK, RUHÁZAT
- A pilóta a versenyen zárt overallban (kertésznadrág megengedett), zárt bukósisakban (vagy bukósisak állvédővel + szemüveg, kerékpáros sisak nem megengedett), kézelőig érő végig ujjas kesztyűben versenyezhet.
- Csak jó állapotú 3 pontos Y pántos, vagy 4 pontos biztonsági övvel felszerelt versenyautóval lehet a versenyen részt venni. Nem lehet automata! A biztonsági öv rögzítését csavarrögzítés esetén gyári min M12-es 8.8 szakítószilárdságú acélcsavarral, a kötés lazulását gátló ellendarabbal (alátét) kell szerelni, melynek külső átmérője a csavarfejnél nagyobb.
- A biztonsági övet a bukócsőhöz vagy a kasznihoz kell rögzíteni.
- A biztonsági övet cserélni kell, ha anyaga meggyengült: elvékonyodott, kiszálazódott, berepedt, vagy ha a fém rögzítési elemei deformálódtak, korrodálódtak, illetve ha a gépátvevő úgy ítéli meg, hogy állapota nem biztonságos.
ÁRAMTALANÍTÓ KAPCSOLÓ
- A járműbe jól látható, bekötve is elérhető, belülről és kívülről is működtethető áramtalanítókapcsolót kell beszerelni.
- A külső működtető rész helyét a kaszni alapszínétől eltérő, min 12cm nagyságú egyértelmű jelzéssel kell ellátni.
- Az áramtalanító kapcsolónak meg kell szakítani az összes áramkört (gyújtás, elektromos vezérlés, üzemanyagellátó rendszer) és a motort is le kell állítania.
- Dízel motoroknál, amelyeknek nem elektromos szabályzású a befecskendezése, az áramtalanító kapcsolót rá kell kapcsolni egy olyan eszközre, ami megakadályozza az üzemanyag bevitelt a motorba áramtalanítás után.
TŰZVÉDELEM
- Hatékony lángvédőt (tűzfalat) kell elhelyezni a motor és a versenyzők ülése között az esetleges tűz esetén a lángok utastérbe való bejutásának megakadályozása érdekében.
- Az üzemanyag tartályt a hengerfejtől, kipufogótól legalább 40cm távolságban kell elhelyezni, hacsak nincs elszigetelve a motortól és a kipufogórendszertől egy védő tűzfal lemezzel.
ÜZEMANYAG TARTÁLY
- Az üzemanyagtartályt stabilan kell rögzíteni. Az üzemanyagtartály szellőző nyílását meghosszabbított csővel kell ellátni, melyet a tartály körül lentről felfelé legalább háromszor körül kell tekerni, a végét lefelé kell fordítani a boruláskori benzinfolyás ellen.
- Az üzemanyag tartály anyaga fém vagy üzemanyag tárolására gyártott műanyag tartály lehet (pl műanyag, gumi borítású biztonsági tartály). Nem lehet pl ablakmosó tartályt, hűtővíz-kiegyenlítő tartályt, műanyag kannát alkalmazni! Utastérben vezetett üzemanyag csöveket tűzvédő borítással kell védeni, a vezetőre a cső sérülése esetén üzemanyag ne kerülhessen.
- Az üzemanyagtöltő nyílás sapkának szivárgásmentesnek kell lenni, és nem nyúlhat túl a karosszérián.
FÉKRENDSZER
- Nem megengedettek a hegesztett fékcsövek.
- Tilos a gyári fékrendszer működésének átalakítása, (pl.: két főfék-munkahenger), két fékpedál, amely külön-külön működik.
- Tilos külön az első, a hátsó, a bal illetve a jobb oldali kerekek fékezése.
- A dobfék tárcsafékké – illetve fordítva – történő átalakítása kizárólag gyári alkatrészekkel engedélyezett.
- Rögzítőfék használata engedélyezett.
HŰTŐRENDSZER
- Nem megengedett a közvetlenül a vezetőülés mögött elhelyezkedő hűtőrendszer. A kabinban elhelyezett hűtőt úgy kell elválasztani a vezetőtől, hogy a kifröccsenő víz sérülést ne okozhasson.
- Hűtővizet szállító csöveknek a víznyomást, a forró víz hőjét el kell viselni, anyaga ezek figyelembevételével választható meg.
- Hővédő burkolattal minden esetben el kell látni a kabinon belüli részt. A csöveket stabilan rögzíteni kell.
- Bukócsövekben a hűtőfolyadék, elektromos vezeték nem továbbítható.
- Nem megengedett a benzin és a vízcsövek drótozása.
UTASTÉR
- Az utastérben a vezetőülést széria kategóriában általában bal oldalra, illetve jobb kormányos autó esetében a jobb oldalra kell elhelyezni. Kivételt képez az épített kategória, ahol szabadon választott az ülés elhelyezése (az ésszerűség határain belül).
- A járművet fejtámlás üléssel kell ellátni.
- A vezetőfülke részei, vagy a vezetőfülkében elhelyezett részegységek nem tartalmazhatnak éles vagy hegyes részeket. Külön figyelmet kell fordítani minden olyan kiszögelés megszüntetésére, amely a vezető sérülését okozhatja.
- Belső borítás nélküli vezető oldali ajtó esetén a szabadon maradt nyílásokat be kell fedni, hogy azokba a vezető könyöke, karja ne szorulhasson.
- Az utastérben illetve másutt elhelyezett akkumulátort masszívan rögzíteni kell, csepegés mentes burkolattal kell ellátni.
- Belső visszapillantó tükör használata engedélyezett.
BIZTONSÁGI BUKÓKETREC
- A járművet belső bukókerettel kell ellátni. A bukókeret anyaga 5/4coll vastagságú vascső. A csövek egymáshoz illesztése láthatóan jó minőségű hegesztéssel történjen.
- 2010. évtől az új építésű autóknál lehetőség szerint csak a hajlított 5/4-es vastag falú cső csőhajlítóval meghajlítva az elfogadott. A már meglévő patentív esetén pedig a versenyszabályzat mellékletében szereplő ábra szerint elkészített - 3 mm feletti anyagvastagságú, háromszög alakú merevítő (csomólemez), amely nyúljon túl minimum 1,5 cm-el a patentíven - az elfogadott.
- A bukókeret rúdjait alaplemezzel (min.150×150×5mm) a kocsiszekrény aljához kell rögzíteni (6 pontos rögzítésű biztonsági bukóketrec).
- A vezető feje felett merevítő rudat kell beszerelni.
- A vezető oldalán a bukókeretet combvédővel kell ellátni, melynek a vezető combmagasságában kell elhelyezkednie. A bukókeretet a vezető felöli oldalon min. 2cm vastag szivaccsal kell befedni.

2.2., A gépátvételen ellenőrzésre kerülő, az autókra vonatkozó technikai szabályok:

KAROSSZÉRIA
- A széria autóknak mereven zárt, nem felnyitható tetejű modelleknek kell lenniük. A versenyző felett merev tetőlemez alkalmazása kötelező.
- Az eredeti karosszéria külső formáját meg kell tartani, kivéve a sárvédőket.
- A meghajtáshoz szükséges valamennyi mechanikai elemet (motor, erőátvitel) a karosszériának, vagy a sárvédőnek le kell fednie.
- Épített kategóriás autónál a motor oldalai fedetlenül hagyhatók.
- Nem megengedett az üveg és a szilánkosra törő anyagok használata.
- Az első szélvédő és a vezetői oldali ablak helyét max 50×50mm-es nagyságú, min 3mm szálvastagságú védőráccsal kell ellátni.
- Szélvédős autókon a vezető oldali ablaktörlőnek működőképesnek kell lennie.
- A vezetőoldali ajtót kívülről min. 2 mm-es lemezzel meg kell erősíteni. A lemez magassága min. 50 cm legyen, elöl és hátul a vezetőoldali ajtót 10-30 cm-el érje túl. A lemeznek szorosan a karosszériára kell feküdnie, ezt hegesztéssel vagy csavarozással kell rögzíteni.
- A gépkocsi összes ajtaját be kell hegeszteni, az éles részeket le kell tompítani. A vezető oldalával ellentétes ajtó felső 1/4-része elhagyható. Kivételt képeznek az Ifi I. és Ifi II. kategóriában induló Trabantok.
- A karosszéria elemeket hegesztéssel, szegeccsel vagy csavarral kell egymáshoz rögzíteni (kábelkötegelő használata nem megengedett).
- Az autón nem lehet a kerék szélességén kívül eső cső. Az autón nem lehetnek kiálló és lezáratlan csövek.
- Nem megengedett olyan tárgy felszerelése mely sérülést okozhat.
- Az autó alvázából nem lóghat ki a kipufogócső,valamint az utastérben teljesen leburkolt állapotban lehet.
- Nem megengedett vonóhorog használata.
- Az autót elől és hátul vonószemmel kell ellátni és az autó színétől eltérő színnel kell jelölni.
- A karosszériás autóknál az első külső ütközőkeret építése megengedett, szélessége max. 70cm, magassága max. 40 cm. Az első, hátsó ütközőkeretet nem lehet összekötni a belső bukókerettel a csövek folytonosságának megszakítása nélkül.
- Az autót a karosszérián kívül hátsó ütközőkerettel lehet ellátni, melynek szélessége max. 70 cm, magassága max, 40 cm. Az autó hátsó részének belülről történő megerősítése megengedett.
- Az Épített kategóriás autóknál a futómű bekötési pontjáig nyúlhat az első ütközőkeret, a homlokfal magasságáig.
- Az első futómű semmilyen védelme - beleértve az ütközőkerettel történő védést - nem megengedett (max gyári sárvédő).
-Sárvédők perem alatti csövezése, peremerősítés tilos!
KORMÁNYSZERKEZET
- Kormányzárat el kell távolítani.
- A négy-kerék kormányzás tilos
- A kormányszerkezet geometriájának megváltoztatása engedélyezett, helyének változtatása nem engedélyezett.
FUTÓMŰ
- Nem megengedett szöges gumi illetve szöges jellegű gumi, hólánc és lánc használata.
- Nem megengedett ikerkerék használata.
- Nem megengedett a korlátozott sebességgel törénő használatra megjelölt gumiabroncsok alkalmazása.
- Nem megengedett önműködő vonókészülék használata.
- A bütykös, terep, slick és országúti gumik használata engedélyezett.
- Keréktárcsa szélesítése max.10 collig megengedett.
- Keréktárcsák méretváltoztatása +/- egy méretig megengedett.
- A kerék tőcsavarok megerősítése az anyagminőség megtartása mellett engedélyezett.
- A futómű megerősítése engedélyezett.
- Az első futóművek tornyainak egymással való összekötése engedélyezett.
- A féltengelyek rövidítése illetve hosszabbítása engedélyezett.
- Egy illetve kétkörös fék beszerelése engedélyezett.
- A dobfék tárcsafékké - illetve fordítva - történő átalakítása kizárólag gyári alkatrészekkel engedélyezett.
- A kerékdőlés megváltoztatása engedélyezett.
- Rögzítő fék használata engedélyezett.
VILÁGÍTÁS
- A járművet jól látható helyen 2 db működő féklámpával (piros színű) kell felszerelni melyet min. 21 wattos izzóval kell ellátni.
- A járművet jól látható hátsó helyen 1 db működő figyelmeztető porlámpával (piros színű) kell felszerelni, melyet szintén 21 wattos izzóval kell ellátni.
RAJTSZÁM
- A járművet mindkét oldalán és a jármű tetején rajtszámmal kell ellátni, melyet a versenyző minden futamban, rajthoz álláskor köteles tisztán tartani. Oldalon 50x50cm, tetőn 30x40cm méretű rajtszámtábla.
- Valamennyi rajtszám fehér alapon jól felismerhető fekete színű szám kell hogy legyen.
- Ha az autó színe megegyezik az alapszínnel vagy a számszínnel, abban az esetben az alapmezőt 5 cm széles piros szegéllyel kell ellátni.
TELEMETRIA, KOMMUNIKÁCIÓ
- Amíg a versenyző a versenypályán tartózkodik, addig mindenféle vezeték nélküli vagy telemetrikus képi és egyéb adatátvitel a versenyző és külső személy és eszköz között tilos. Az egész napi versenyből való kizárást vonja maga után. Kivétel az Ifjúsági I. kategória, melyben átbeszélő használata engedélyezett autón belül a vezető és a kísérő között.
- Videokamera használata a versenyautóban nem megengedett, balesetveszélyes.

2.3., A versenyszabályok szerint és a gépátvételen megengedett technikai megoldások:

- Generátor, önindító elhagyása engedélyezett.
- Több porlasztó használata, illetve a porlasztó típusának megváltoztatása engedélyezett.
- A kormányszerkezet geometriájának megváltoztatása engedélyezett.
- A gyújtás átalakítása engedélyezett.
- Belső visszapillantó tükör használata engedélyezett.
- Turbófeltöltős motorok használata engedélyezett, ezzel egy kategóriával feljebb indulhat a versenyző.
- A fúrt motort be kell jelenteni, közölni kell a gépátvételen azt, hogy hányadik túlméret - ez az adat felvezetésre kerül a gépkartonra -, csak amit még gyárilag tud venni hozzá az elfogadható.

2.4., Szabadedzés:

A szabadedzés vezetőbíró által meghatározott formában történik. A szabadedzés nem versenynek tekintendő. Lényege, hogy a versenyzők megismerkedhessenek a versenypályával. A szabadedzés alatt a személyes biztonságra vonatkozó előírások mindenki számára kötelezőek.
Szabadedzésen az ifjúsági versenyzők kísérő nélkül vesznek részt.

2.5., Időmérő futamok:

- Az időmérő futamok a vezetőbíró által meghatározott időben és ideig, az induló autók számától függően vannak lebonyolítva.
-Időmérés és ifi Kategória egy futama : 11:00-12:30.
-Az időmérőre az autók kategóriánként jelentkeznek. A kategóriák sorrendjét sorsolással döntik el.
- Adott kategórián belül az időmérő sorrendjét a versenyzők sorsolással döntik el.
- A sorsolások menete:
A kategória sorrendjének sorsolásához megszámozott szelvényekből húz a vezetőbíró, mely alapján meghatározza a kategóriák sorrendjét. A kategórián belül időmérő sorrendjének meghatározásához a versenyzők 1-től max. 15-ig megszámozott szelvényekből húznak, mely alapján követik a sorrendet a húzott számok emelkedő rendjének megfelelően.
- Az időmérő futam 1 kör.
- Az időmérést a versenybírók végzik. Igény szerint kötelesek helyet biztosítani a szakosztályokból egy-egy fő részére is.
- Az a versenyző, aki több kategóriában nevezett, annak mindegyik nevezett kategóriában, külön rajtszámmal ellátott, a kategóriájának megfelelő járművel kell időmérő futamot mennie.
- Az időmérő eredményeket nyilvánosan közölni kell. Jól látható helyen ki kell függeszteni, vagy a hangosításban közölni.
- Az a versenyző, aki nem teljesíti az időmérő futamot, az utolsó startpozícióból kezdi az első futamot.

3., Betétfutamok:

-Betétfutamok rendezését előzetesen egyeztetni kell a versenybírósággal.
-Betétfutam lehet: amatőr üveges, quad, motocross, illetve Trabant felnőtt (apuka).
-Betétfutamot rendezőnek a nevezési díj 25%-át, köteles befizeti a MORSZ pénztárába.
-Betétfutamban részt vevők biztosítást kötelesek kötni.

4., A verseny és annak lebonyolítása:

A verseny kezdési ideje 12.30 óra.

4.1., A kategóriák:

-A verseny 8 kategóriában zajlik. A 8 kategórián kívül lebonyolításra kerül a Szuperfutam, a Női futam valamint a Szerelőfutam, melynek indítását a rendező egyesület dönti el.
Ifjúsági I és II kategória
Ifjúsági verseny széria 2 ütemű Trabantokkal (2 hengeres 600 cm3). Ifjúsági I. kategóriában a versenyző szabadon választhatja meg, hogy egyedül vagy kísérővel indul. Trabantoknál csak a belső bukócső megengedett. Az első torony összeköthető a bukóketreccel, a jellegét meg kell tartani, karosszéria elemeket lehet cserélni, de csak az eredetivel megegyező vastagságúval. A csomagtartóban nem lehet cső merevítés. Az utasfülkében combmerevítés kötelező, melyet szivaccsal kell burkolni.
Ifjúsági III kategória:
max 1100 m3 széria autókkal (nem üveges) nevezhetnek. A széria kis kategória szabályai vonatkoznak az építésére. Kísérő nem tartózkodhat az autóban.
Épített kategória:
1.) Gyári karosszéria elemet nem tartalmazhat 2.) Egyedileg cső alvázra épített (zárt profilú szelvény) mely anyag 5/4-es cső vagy ennek megfelelő 40x40-es zártszelvény. 3.) A kardánalagút egyedileg épített. 4.)Elöl, hátul tengelyenként független kerékfelfüggesztés. A hajtott kerekeket sárvédővel és sárcsapó gumival kell ellátni, ezeket megfelelően kell rögzíteni, hogy ne essenek le. Önhordó, egyedi váz, futómű bekötési pontokkal. Gyári bölcső használata engedélyezett, de rögzítési pontjai az egyedi vázhoz csatlakozzanak - a bölcső a szakszervizek nyilvántartásai szerint futómű alkatésznek minősül - egyedi felépítménnyel (karosszéria), amely lemezzel (max. 2,5-ös) vagy nem szilánkosra törő műanyaggal van borítva. Épített kategóriában a motor kizárólag az ülés mögé, hátulra kerülhet (közép- vagy farmotoros) beépítésre. A sebességváltó helye nincs korlátozva. Bármilyen típusú motorral, turbó és összkerék korlátozás nincs. A forgó és mozgó alkatrészeket lemezzel le kell burkolni a vezetőtől. A motort a vezetőtől el kell választani egy nem éghető (fém) lemezzel a biztonság érdekében. Kipufogója nem lehet kiálló, az első lengőkar belső bekötési pontjainál nem lehet szélesebb az első védőkeret, mely anyaga 5/4-es cső vagy ennek megfelelő max. 40x40-es zártszelvény.. Az ún. kabin részt minden oldalról ráccsal kell ellátni, melyet könnyen, belülről és kívülről is lehessen nyitni. Egyebekben a széria kategória biztonsági szabályai vonatkoznak az épített kategóriára is.
Széria kategória:
- Lada kategória
1600cm3-ig (fúrt motornál 1% eltérés engedélyezett), hátsókerekes, karburátoros autók.
- Széria kis kategória 1600 cm3 -ig (fúrt motornál 1% eltérés engedélyezett)
Egyéb típusú autók. Ebben a kategóriában - hengerűrtartalomtól függetlenül -, a turbófeltöltő és az összkerék hajtás használata nem megengedett. Ezekkel rendelkező autók a széria nagy kategóriában indulhatnak.
- Széria közép kategória 1600 cm3 -től
Egyéb típusú 1600 köbcenti feletti autók indulhatnak ebben a kategóriában turbó és összkerék meghajtás nélkül (kompresszoros motor sem engedélyezett), és a széria kategóriára érvényes építési és csövezési szabályok érvényesek rá.
- Széria nagy kategória 1600 cm3 -től
Egyéb típusú autók
Széria autóknál a motor, a váltó és a kormánymű eredeti gyári helye nem változtatható, a motornak a karosszériával gyártmányazonosnak kell lennie, ez cégcsoporton belül gyártott motorral és karosszériával. (Cégcsoport például a Vokswagen csoport: VW, Audi, Seat, Skoda; vagy Peugeot + Citroen, stb.) Nem engedélyezett a motorkerékpár motor beépítése (kivétel épített kategória).

4.2., A futamok:

- Ifi I és II kategória versenyei 2 futamból állnak,
- Futamok hossza: 3+1 kör.
- Ifi III kategória versenyei 2 futamból állnak.
- Futamok hossza: 4+2 kör.
- Az Épített, Lada, Széria kicsi, Széria közép, Széria nagy kategória futamai három versenyfutamból állnak
- Futamok hossza: 6+2. kör..
- A Női futam, Szuperfutam és a szerelőfutam egy versenyfutamból áll.
- A Női és Szerelő futam 6 + 2 kör
- A Szuperfutam 8 + 2 kör.
A futamonkénti versenyzőszám:
-Futamonként max. 15 autó vehet részt. Amennyiben több nevező van, úgy két részre bontják az indulókat az alábbi módon:
Az időmérő eredménye alapján elért starthely számszerűségét tekintve "páros" illetve "páratlan" csoportba.
A "párosok" csoportja: 2, 4, 6, stb.,
A "páratlanok" csoportja: 1, 3, 5, stb..
A két csoport mindegyike 2-2 futamot versenyez. A csoportfutamok első 6-6 helyezettje (a csoportfutamokban szerzett pontok összege alapján) egy döntő futamban vesz részt. Amennyiben valamelyik csoportban nem maradt hat résztvevő, akkor a másik csoportból kiegészíthető 12 versenyzőig az indulók száma.

4.3., A bírói kar és annak jogköre:

-A futamok tisztaságát és sportszerűségét 6 bíró felügyeli: 1 vezetőbíró, 3 pályabíró , 1 depóbíró, 1 bíró aki felügyel a felíró kocsinál a rendre. Az utóbbi két bírót a rendező egyesület biztosítja. A Bírók a pálya különböző pontján helyezkednek el.
-Vitás kérdések, sportszerűtlenség esetén a bírói karnak joga van a szabályzatban leírtak szerint eljárniuk a versenyzőkkel szemben.
-A bírók megkérdőjelezés nélkül használhatják a szabályzatban leírt büntetéseket a szabálytalanságot elkövető versenyzővel szemben.
-A versenyzőnek a bíró utasítását a verseny ideje alatt magára nézve kötelezőnek kell tekintenie.
-A bírói karban kialakult vitás kérdésekben a vezetőbíró dönt.
-A szövetség vezetői és a bírói kar sértegetéséért az évközben szerzett pontokból max. 10 pont levonható, de ennek tényét a helyszínen el kell bírálni, és közölni kell az adott versenyzővel! Kirívó esetben több versenytől el lehet tiltani, melyet a fegyelmi bizottság tehet meg. A büntetés tényét jegyzőkönyvben kell rögzíteni! Ha a szakosztályvezető, vagy megbízottja viselkedik sportszerűtlenül a bírói karral, az adott szakosztály pontjainak év végi összesítésekor max 10 pont levonható. Ennek tényét a helyszínen jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
-A vezető bíró belátása szerint a napi verseny folyamán szondával bármikor ellenőrizheti, hogy adott versenyző fogyasztott-e alkoholt. Ennek megtagadása a napi versenyből való kizárást vonja maga után!
A versenyzőnek bizonyított alkohol fogyasztása 1 évre történő eltiltást von maga után (szerelő futamban indulóra is vonatkozik)
-A bírói kart sértegető családtagnak, szurkolónak bírói utasításra a helyszint el kell hagynia.
Amennyiben egyértelműen bizonyított, hogy egy adott versenyző hozzátartozója(i) viselkednek sportszerűtlenül, úgy a versenyző a vitatott futamból kizárásra kerül.
- Súlyos szabályszegést elkövető versenyzőt a futamból való kizáráson túl, a versenybíróság az egész napi versenyből kizárhatja.
-Kirívó versenyzői sportszerűtlenség esetén (pl. szándékos belemenés) a vezetőség (Elnök, Elnökhelyettes, Titkár) javaslatot tehet a versenyző elmarasztalására. Ebben az esetben a vezetőség a versenybírósággal közösen testületet alkotva, a történteket megvizsgálva, az érintetteket és a tanukat meghallgatva döntést hozhat. A testület valamely tagjának érintettsége esetén, a döntéshozatalhoz olyan független személyt (szakosztályvezető, szakosztály megbízott, szervező egyesület részéről delegált személy) kell választani, akit a testület minden tagja teljes egyetértésben elfogad. A testület a bírói jogkörön felül az alábbiak szerint dönt:
  • Egy versenyből való kizárás
  • Több versenyből való eltiltás
  • Az évad összes versenyétől való eltiltás.
Aki a járművek műszaki állapotában manipulál (nagyobb köbcentivel, mint ami a kategóriájában megengedett), és ez bebizonyosodik, az 1 év eltiltást kap minden kategóriából, az előtte elért összes eredménye is törlésre kerül. Aki nem engedi a motor köbcentijét ellenőrizni, az versenyen nem indulhat. (2008. évi közgyűlés döntése értelmében 100%-os szavazati arányban elfogadva.) A MORSZ vezetősége bármikor, szúrópróba szerűen technikai ellenőrzést tarthat (köbcenti ellenőrzés), amely során a versenyző köteles alávetni magát a vizsgálatnak. A versenynap végén – a napi díjkiosztó megtörténte után, a szállító járműre felállva – a műszaki bizottság ellenőrzi a járművet. Az ellenőrzés során a hengerfej levételre kerül. Amennyiben a versenyző nem engedélyezi, vagy távozik a vizsgálat elől, avagy beigazolódik a gyanú, úgy a versenyszabályzatban előírt szankciók vonatkoznak rá.

4.4., Zászlók használata és jelentésük:

A bírók zászlójelzéseket használnak a versenyzők tájékoztatása érdekében.
A zászlók jelentése a következő:

- Nemzeti színű zászló:
START
- Sárga színű zászló:
FOKOZOTT FIGYELEM, a pályán elakadt jármű található,ELŐZNI TILOS.
- Piros színű zászló:
AZONNALI MEGÁLLÁS
- Fekete-Fehér, átlósan elválasztott zászló + rajtszám:
UTOLSÓ FIGYELMEZTETÉS, KÖVETKEZŐ ALKALOMMAL KIZÁRÁS
- Fekete zászló + rajtszám:
AZONNALI KIÁLLÁS
- Kék zászló + rajtszám:
LEKÖRÖZÖTT VERSENYZŐ FELSZÓLÍTÁSA
- Vöröskeresztes zászló:
AZONNALI MEGÁLLÁSI KÖTELEZETSÉG A PÁLYÁN
- Fekete-fehér kockás zászló:
FUTAM VÉGE
/A zászlójelzések figyelmen kívül hagyása a futamból való kizárást vonja maga után./

4.5., A start:

- Amennyiben a versenyző nem jelenik meg a meghatározott időben kategóriája startjánál, mely szalaggal lezárásra kerül, a versenyfutam nélküle indul el.
- A start nemzeti színű zászlóval vagy lámpával történik.
- Ha valamelyik autó a start előtt indul (kiugrik) újból startolják a mezőnyt.
- A második korai rajt után az adott versenyző köteles a leghátsó startpozícióba állni.
- A versenyző köteles a pálya nyomvonalától függetlenül megtartani a pálya első 30 méterén a rajtfelállás szerinti sávot. /Ezen a távon belül mindennemű oldalirányú támadás (leszorítás) nem megengedett. A szabály be nem tartása a futamból való kizárást vonja maga után/.
-Startnál az autók egymáshoz való távolságát, a pálya lehetőségeinek megfelelően kell hagyni. Legalább 1 autó hossz, azaz 4-m.
- Újból startolják a futamot
  • kiugrás esetén
  • futamonként az első kör ideje alatt fellépő probléma esetén.

4.6., A versenyfutam:

- A versenyző a szabályzatban előírt ruházatban vehet részt a versenyfutamban, ennek elmulasztása a futamból való kizárást vonja maga után.
- A versenyző köteles sportszerűen, a szabályokat betartva viselkedni a pályán, ennek elmulasztása a napi versenyből való kizárást vonja maga után.
- A versenyző köteles elkerülni a koccanás mértékét meghaladó ütközéseket, ennek elmulasztása a futamból való kizárást vonja maga után.
- A versenyző köteles a szándékos ütközéseket elkerülni, a versenytársai testi épségére vigyázni, ennek elmulasztása a napi versenyből való kizárást vonja maga után.
- A versenyző szándékos belemenéséért a cselekmény szándékosságától függően az adott futamból vagy az egész napi versenyből kerül kizárásra.
- A versenyző köteles elkerülni a kanyarban történő fékezés nélküli ütközést, ennek elmulasztása a napi versenyből való kizárást vonja maga után.
- A lekörözött versenyző köteles segíteni a lekörözni szándékozót, ennek elmulasztása a futamból való kizárást vonja maga után.
- A versenyfutam elindítása után a futam közben külső segítség igénybevétele tilos.
- A versenyző a versenyfutam közben köteles elkerülni az idegenkezűséget, az idegenkezűség a futamból való kizárást vonja maga után.
- Segítők versenyfutam közben csak a vezetőbíró utasítására léphetnek a pályára.
- Borulás esetén a versenyzők a körszámláló lapnak a futam megállításakor rögzített állása alapján felállított rajtsorrend szerint a pályáról újból indítva folytatják a versenyt.
- A saját hibájából felborult versenyző nem folytathatja a versenyt.
-Másik versenyző szándékos ütközése, borítása miatt a vétlen versenyző folytathatja a versenyt.
- A szándékos elkövető nem folytathatja a versenyt.
- Újraindításkor az egymás mögé felállított autók a pálya azon pontjáról indulnak, ahol az indítás mindenki számára egyformán látható.
- A borulás utáni új startfelállás alatt technikai idő nem kérhető. Szerelők a pályára nem léphetnek. Mindennemű szerelés és javítás tilos.
- Az utolsó körben történt borulás esetén a vezetőbíró megítélése szerint leintheti a futamot, töredék körre az új rajtfelállás nem szükséges. A futam sorrendjét a körszámláló lap legutolsó állása adja.
- Az a versenyző, akinek az autója a versenyfutam közben elakadt, köteles autójában maradni, sisakját fején, övét pedig bekapcsolva hagyni. Autóját csak vészhelyzetben vagy bírói engedély után hagyhatja el. Az a versenyző, aki ezt a szabályt megszegi az adott futamból való kizárással büntethető.
- Négy kerékkel történő pályaelhagyás esetén a versenyzőnek kellő körültekintés mellett kell a pályára visszatérni. A versenyző a manőverből előnyt nem szerezhet, amennyiben mégis kedvezőbb pozícióba került, az előnyt vissza kell adnia. Nem biztonságos, és nem kellően körültekintő visszatérés esetén a szabálytalanságot a vezetőbíró belátása szerint kizárással(kizárásokkal) bünteti.
- A versenyfutamban a + 2 és a +1 utolsó köröket a versenybíró táblával jelzi.
- A versenyfutam, a versenyző számára, a bíró által leintett kockás zászlóval fejeződik be.

4.7., Szuperfutam, Női futam:

- A Szuperfutam és a Női futam lebonyolítása a kategóriák versenye után következik. Első a Női futam majd azt követi a Szuperfutam.
- A versenyzők nevezése a kategóriák nevezési feltételével azonos. A nevezés a női futamra a kategóriák nevezésével azonos módon történik. A szuper és szerelő futamra nevezni a kategóriák versenye után lehet.
Szuper és szerelő futam nevezése a bírói kocsinál csak személyesen, aláírással ellátott nevezési lapon (formanyomtatvány) lehetséges.
- Női futam résztvevői reggel a nevezési lapon megjelölt rajtszámú és típusú gépkocsival, illetve amely gépkocsival az időmérő futamot teljesítette, azzal az autóval indulhat. Futam előtt módosítás nem lehetséges.
- A női futam versenyzői startpozíciójukat időmérés alapján kapják meg. Az időmérés tematikája azonos a többi kategóriáéval.
- A szuperfutamban és szerelőfutamban a startpozíciók meghatározása sorsolással történik.
- A futamok lebonyolítására és a versenyzőkre vonatkozó szabályok megegyeznek a kategóriák futamaira vonatkozó szabályokkal (Trabanttal nem lehet nevezni).
- Szerelő futamon csak az a személy indulhat, aki a nevezéskor szerelőként lett megnevezve, illetve azzal az autóval indulhat, amelynek a szerelője, illetve a napi versenybe versenyzőként nem nevezett. Startpozíció meghatározása sorsolással történik.

5., Az óvás:

- Az a versenyző, aki meg van győződve arról, hogy valamely más versenyző, szervező illetve néző viselkedése miatt a napi versenyen hátrányos helyzetbe került óvást nyújthat be.
- Az óvást kizárólag csak írásban, a szakosztályvezetők illetve megbízottjaik, az adott futam után a kategóriájuk következő startjáig nyújthatják be 1000 Ft, illetve technikai óvás esetén 10.000 Ft óvási díj befizetése mellett.
- Amennyiben az óvás a kategória másik versenyzője részéről érkezik, és technikai óvásra vonatkozik (tehát megkérdőjelezi a másik versenyző autójának köbcentijét) akkor az óvási díj 10.000 Ft. Ebben az esetben a kérdéses autót a helyszínen, versenynap végén – a napi díjkiosztó megtörténte után, a szállító járműre felállva – a műszaki bizottság ellenőrzi. A versenyző köteles alávetni magát a vizsgálatnak, amely során a hengerfej levételre kerül. Amennyiben a versenyző nem engedi, vagy távozik a vizsgálat elől, avagy beigazolódik a gyanú, úgy a versenyszabályzatban előírt szankciók vonatkoznak rá. Az ellenőrzés során az autónál a tulajdonosa, szerelője, a szakosztályvezető valamint a műszaki bizottság, a vezetőbíró és a MORSZ elnöke jelen van, melyről jegyzőkönyv készül.
- A nem technikai (köbcenti) óvási díj 1.000 Ft.
- A lezárt versenynapot, a napi eredmény kihirdetése után nem lehet megóvni, utólagosan csak függőben lévő óvás elbírálására van lehetőség.
- Az óvást a körszámláló kocsinál kell leadni.
- Az óvás elutasítását illetve elfogadását a vezetőbíró közli az óvást benyújtóval. Az óvás eredménye jegyzőkönyvben rögzítésre kerül.
- A versenybíró vitás döntése miatti óvást az Elnök vagy helyettese (érintettség esetén a titkár) és a rendező egyesület vezetője közösen újra értékelik.
- Csoportos óvás nem megengedett.

Óvás utáni büntetés módja:

- Az a versenyző, aki az adott versenynapon egy vagy több futamból utólag kerül kizárásra, annak az adott futam(ok)ban megszerzett pontjai törlésre kerülnek.
A kizárt versenyző a következő futamban a sor végéről indul.
Miután a büntetett versenyzőnek a futam(ok)ban megszerzett pontjai törlésre kerültek, a napi pontösszesítő újraszámolásával kialakul az új napi sorrend.
- Ha az óvás elbírálása a napi verseny lezárása után történik, a büntetés kiszabása a fenti móddal megegyező: a büntetett versenyzó futam(ok)ban megszerzett pontjai törlésre kerülnek. A napi pontösszesítő újraszámolása adja az új napi sorrendet.

6., A futamok és a verseny értékelése.

6.1., A futamok értékelése:

- A napi verseny alatt minden kategóriában három futam kerül lebonyolításra, ebből mindhárom futam eredménye értékelésre kerül.
- A futam győzelem azt a versenyzőt illeti meg, aki a kiírt köröket a legjobb idő alatt teljesíti.
- A kategória győzelem azt a versenyzőt illeti, meg aki a futamok alapján a legmagasabb pontszámmal rendelkezik.
- A futamok pontozása és dokumentálása a körszámláló kocsinál történik. A dokumentálását a körszámláló, a segéd körszámláló és egy számdiktáló személy végzi. A körszámláló személy és a segéd kategóriánként minden versenyfutam alkalmával körszámláló lapot vezet, melyen a körszámláló pont előtt áthaladási sorrendben rögzíti az autók rajtszámát.
- A 2006-os évtől számítógépes adatrögzítést és körszámlálást vezetünk be.
- A segéd körszámlálót minden versenyen a rendező egyesület biztosítja.
- Az utolsó körben a körszámlálólapra felvezetett rajtszámok sorrendje alapján kerül a célba érési sorrend meghatározásra. Az első 6 versenyző e sorrend szerint kerül pontozással értékelésre, mely pontszámok a napi verseny végeredményébe számítanak bele.
-A versenyfutamokban az első 6 pontszerző értékelése - mely a napi verseny végeredményébe számít be - a következő:
1.hely10 pont/futam
2.hely8 pont/futam
3.hely6 pont/futam
4.hely4 pont/futam
5.hely2 pont/futam
6.hely1 pont/futam
Minden további versenyző 0 pontot kap.
-A nap végén a három versenyfutam kategóriánként összesítésre kerül. Az összesített ponteredmények határozzák meg a napi versenyen az adott kategóriában a végeredményt.
- Ha a versenyzők magas létszáma miatt a kategória futamai csoportokra voltak bontva, a napi pontokat a csoportfutamokban szerzett és a döntő futamban szerzett pontok összege adja.
- Pontegyenlőség esetén a napi versenyben az időmérő futam dönt. Amennyiben nem mentek időmérő futamot, vagy azonos lett az időmérő eredményük, akkor az utolsó versenyfutam eredménye a döntő.
-Kategóriánként a napi végeredményben az első 6 helyezett kerül pontozásra, mely pontszámok az évad végi összesített pontversenybe számítanak bele.
-A kategóriánként, a napi versenyen az első 6 helyezett pontértékelése -mely beleszámít az év végi összesítésbe - a következő:
1.hely10 pont
2.hely8 pont
3.hely6 pont
4.hely4 pont
5.hely2 pont
6.hely1 pont
Minden további versenyző 0 pontot kap.
- A Női futam és a Szuperfutam értékelése azonos a kategóriák értékelésével.
- Az Ifjúsági kategóriák értékelése részletesen a 12.1 pontban olvasható!

7., Díjkiosztó:

- A napi verseny végeredményének kihirdetése a versenynap végén a díjkiosztón történik.
- A díjazás kategóriánként, a kategória végeredménye alapján történik.
- A Női futam és a Szuperfutam díjazása a kategóriák díjazása szerint történik.
- A díjakat a versenyrendező egyesület biztosítja, melyek a következők:
Kategóriánként, valamint a Női futam és Szuperfutam első három helyezettje:
SERLEG, PEZSGŐ
Kategóriánként, valamint a Női futam és Szuperfutam első hat helyezettje, és az Ifi I. II. III. kategória összes résztvevője:
OKLEVÉL

8., Depóban történő viselkedés:

- A depóban a megengedett legnagyobb mozgási sebesség 5 km/h.
- A depóban valamennyi versenyzőnek, segítőnek és nézőnek fegyelmezetten kell viselkednie.
- Az autókat javítás után a depóban kipróbálni tilos.
- A rendezők közreműködésével lehetőség szerint a depóban csak a versenyzők, szerelőik illetve segítőik tartózkodjanak. Minden versenyt rendező egyesület maga rendelkezik arról, hogy mennyi civil illetve kiszolgáló járművet engedélyez tartózkodni a depóban.
- A depóban a versenyző mellett tartózkodó személyek sportszerűtlen viselkedése a versenyző esetleges pontjainak levonásával jár.
- A depóban tartózkodó személyek viselkedéséért az adott versenyző a felelős.
- A vezetőbíró kérésére, a nem kívánatos hozzátartozót a versenyző köteles a depóból eltávolítani.

9., Környezetvédelem:

- A verseny során keletkező hulladékot az arra kijelölt helyre kell helyezni.
- Különös figyelemmel kell kezelni a veszélyes hulladékokat (benzin, olajszármazék, gumi és műanyagalkatrészek), az erre rendszeresített műanyag zsákokba összegyűjteni, majd a rendező egyesület által biztosított tárolóhelyre elhelyezni.
- Olajfolyás, benzinszivárgás észlelése esetén azt azonnal meg kell szüntetni. A versenyző köteles az erre rendszeresített edényben felfogni a szennyező anyagot. A versenyzők kötelesek a járművek alá ponyváról gondoskodni, használata kötelező. A versenynap folyamán ellenőrzésre kerül mind a ponyva használata, mind az olajfelfogó edény. Ennek hiánya esetén a vezetőbíró belátása szerint büntetést szabhat ki.
- A versenyzők, a rendezők által számukra biztosított területet a nap végén kötelesek tisztán, hulladékmentesen a rendezőknek átadni.

10., A verseny rendezőségének felelőssége

- A napi versenyen azokért a károkért, amelyek nem a versenypályán és a depóban, a nem versenyautóként szereplő autókon keletkeznek nem a rendezőség felelős.
- A nézők a saját felelőségükre vesznek részt a versenyen. Az őket ért károkért a rendezőség nem felel. Ezt a rendezőségnek a belépőjegyen rögzítenie kell.

11., Egyéb rendelkezések:

- Minden egyesület, vagy szakosztály 10 pártoló tagot nevezhet meg, akik a részükre kiállított kártyával a MORSZ rendezvényeit, térítésmentesen látogathatják.
- A verseny belépő díjára a rendező egyesületek az év eleji küldöttgyűlésen közösen javaslatot tesznek.
A 2010. évre javasolt belépődíjak:
  • felnőtt 600 Ft
  • gyermek: 6év alatt ingyenes
  • gyermek: 6év felett 300 Ft.

12.Az Ifjúsági kategóriák versenyeinek lebonyolítási rendje és versenyszabályzata

A versenynaptárban szereplő versenyek időpontjában kerülnek lebonyolításra az Ifjúsági I. II. és III. kategória bajnokság versenyei. A verseny zárt körpályán zajlik.
- Az ifjúsági versenyzőknek a bajnokságban szereplő egyesületek valamelyikével tagsági viszonyban kell állnia.
- A versenyen Ifjúsági I. és II. kategóriában kizárólag kétütemű 2 hengeres, 600 cm3 -es Trabant típusú járművekkel lehet részt venni, melyeknek megközelítőleg gyári állapotban kell lenniük, míg az Ifjúsági III. kategóriában típustól független max. 1100 köbcentiméteres gépkocsikkal, melynek a felkészítése megegyezik a széria kis kategória építési feltételeivel. A motor, a váltó és a kormánymű eredeti gyári helye nem változtatható, a motornak a karosszériával gyártmányazonosnak kell lennie, egy cégcsoporton belül gyártott motorral és karosszériával. Összkerék hajtás és turbófeltöltés, motorkerékpár motor kizárva.
- A versenyzőknek a verseny napján írásbeli nevezést kell leadniuk az adminisztrációs kocsinál. A nevezés ideje 8.00-9.00 óráig.
- Minden évben az első versenyen a nevezéshez csatolni kell mindkét szülő aláírásával ellátott engedélyt, melyben a szülők hozzájárulnak gyermekük versenyzéséhez.
- A versenyzők a versenyen Ifi I. kategóriában mind kísérővel, mind kísérő nélkül (szabadon választhatnak) vehetnek részt, mely kísérők a verseny folyamán végig az autóban tartózkodnak. Ifi II. és III. kategóriában a versenyzők kísérő nélkül egyedül tartózkodnak az autóban.
- Amennyiben kétséget kizáróan bebizonyosodik idegenkezűség az ifjúsági versenyző teljesítményében (felnőtt kormányoz, nyomja a gázpedált), úgy a versenyző 1 teljes naptári év versenytől való eltiltásban részesül.
A kísérőre vonatkozó biztonsági előírások:
  • védősisak
  • zárt overál
  • védőkesztyű viselése
  • 3 pontos Y vagy 4 pontos biztonsági öv megléte
  • alkoholmentesség
  • 18. életév betöltése
A járművek állapotát a versenybíróság az általa meghatározott időben és módon, gépátvételen ellenőrzi.
A gépátvételen ellenőrzésre kerülő, kötelező előírások:
  • védősisak
  • zárt overál
  • védőkesztyű viselése
  • bukókeret illetve bukótámasz megléte, melynek anyaga min. 5/4 coll vastagságú vascső. A bukókeretet ill. bukótámaszt láthatóan jó minőségű hegesztéssel kell összeilleszteni, hátrafelé legalább két ponton ki kell támasztani, a kocsi aljához legalább 150x150 mm nagyságú, 5 mm vastagságú talplemezen keresztül kell rögzíteni.
  • 3 pontos Y vagy 4 pontos biztonsági öv megléte
  • központi áramtalanító megléte, mely kívülről is működtethető
  • fékek működőképességének vizsgálata
  • jármű fődarabjainak vizsgálata
  • a biztonsági övvel becsatolt gyermek lába eléri-e a pedálokat
Ifi II. kategóriában megengedett az üveg alkatrészek elhagyása, míg az Ifi III. kategóriában a járműben üveg alkatrészek használata tilos, Az első szélvédő és a vezetői oldali ablak helyét max. 50×50mm-es nagyságú min 3 mm szálvastagságú védőráccsal kell ellátni.

12.1.,A verseny lebonyolítása:

- Az Ifi I -es kategória versenye időmérés elvén alapul. A 6-11 év közötti versenyzők közül egyszerre 2 vagy 3 versenyző indul, eltérő rajtvonaltól és eltérő időben. Az egyszerre induló versenyzők számát a vezetőbíró határozza meg, az indulók számától függően. Az Ifi II és III kategóriában a 12-16 éves korosztály versenye a startvonalról, időmérő futam eredménye alapján indul.
- Az Ifi I. kategóriában a versenyzőknek négy kört kell megtenniük, az időt a versenybírók mérik. A körök számát a vezetőbíró a pálya hossza szerint módosíthatja.
Az összesítés a két futamban mért idők alapján történik. A mért idők alapján futamonként helyezést kapnak a versenyzők. A futamokban elért helyezések összesítésre kerülnek, amelyek sorrendje adja a napi eredményt.


12.1/a. Az Ifi I kategória napi értékelése:

Az összes induló versenyző értékelésre kerül:
Az elért futam időeredmények alapján pontokat kapnak a versenyzők. A futamban legjobb időt elért versenyző kapja a legmagasabb pontszámot (az induló versenyzők létszámának megfelelő pontot), a többi versenyző az elért időeredmény alapján visszafelé, csökkenő pontszámmal kerül értékelésre a futamban.

Tehát pl 15 nevező esetén a futam pontok:


1.hely15 pont/futam
2.hely14 pont/futam
3.hely13 pont/futam
4.hely12 pont/futam
...
stb

- Aki(k) nem teljesíti(k) az adott futamot (nincs mért ideje(ük)) 0 pontot kap(nak).

- A futamokban szerzett pontok összesítésre kerülnek, ami alapján kialakul a napi sorrend. Pontegyenlőség esetén a napi versenyben az időmérő futam eredménye dönt. Amennyiben nem mentek időmérőt, vagy azonos lett az időmérő eredményük, akkor az utolsó versenyfutam eredménye a döntő.

- A napi helyezésbe sorolás minimum feltétele legalább 1 teljesített futam, vagy eredménytelen futamok esetén legyen legalább egy időmérő eredménye, ami már lehetőséget ad a helyezettek közé besorolásra.


12.1/b. Az Ifi II, III kategóriák értékelése

- Ifi II, III. kategória értékelése megegyezik a felnőtt kategóriák futamainak pontértékelésével (6.1 pont) azzal a különbséggel, hogy a nap végi értékelésben a 6. hely után helyezés nélküli oklevelet kapnak a résztvevők. Az éves pontversenyben az első 6 pontszerző vesz részt a felnőtt kategóriák mintájára.

- A napi helyezéshez szükséges minimum feltétel, legalább egy teljesített futam.

- A versenynap végén a pont nélküli versenyző helyezés nélküli oklevelet kap, az éves pontjaihoz 0 pont adódik. (6 fő nevező alatt is! Tehát pl. 4 nevező esetén, ha valaki nem teljesíti egyik futamot sem, akkor a nap végén kap egy helyezés nélküli oklevelet (nem 4.helyezettet), az éves pontjaihoz 0 pont adódik (nem a 4.helyért járó 4 pont) ld: -> minimum értékelési feltétel) - Az Ifi II. és III. kategóriában az időmérő alapján elért időeredmények határozzák meg a rajtsorrendet az első futamban. A 2. futam rajtsorrendjét az első futam befutójának sorrendje adja. A versenyzők az Ifi II. kategóriában négy kört teljesítenek a pályán, míg az Ifi III. kategóriában 4 + 2 kört.
- A versenytávot a versenyzők a nap folyamán 2 alkalommal teljesítik. Az első futam kezdési ideje 11.00-12.30, a második futamé délután a főkategóriák első versenye után. A futamok időpontját és sorrendjét a vezetőbíró módosíthatja.


12.1/c. A napi verseny eredménye beleszámít az összesített éves értékelésbe az alábbiak szerint:
(Ifi I, II, III kategóriákban):
1.hely10 pont
2.hely8 pont
3.hely6 pont
4.hely4 pont
5.hely2 pont
6.hely1 pont
Minden további versenyző 0 pontot kap az éves pontjaihoz.

- Az Ifi I kategóriában az éves versenyben ponttal rendelkező versenyzők a 14.pontban leírtaknak megfelelő éves értékelési elv alapján lesznek rendezve. A pont nélküliek -mivel éves szinten is mindenkit értékelni kell- a napi helyezéseik alapján lesznek rendezve az éves versenyben. Tehát 0 pontosaknál (pontegyenlőség esete alkalmazható itt is) a több jobb helyezés dönt az éves versenyben.

Az Ifi II, III kategória éves pontversenyében a felnőtt kategóriáknál meghatározott elv alapján történik a rendezés.(ld:14.pont)
A verseny díjazása:
- A napi verseny díjazásáról a versenyt rendező egyesület gondoskodik.

  • 1 - 3. helyezésig: oklevél, serleg, pezsgő.
  • 4, helyezéstől minden résztvevő részére: oklevél, érem.

12.2 Egyéb rendelkezések:

- Azok a versenyzők akik a tárgyévben töltik be azt az életkort, mely esetén eggyel magasabb kategóriában versenyezne, választhat: vagy marad év végéig a elkezdett kategóriában, vagy év elején magasabb kategóriában kezd.
- Az az ifjúsági versenyző, aki az adott évben tölti be a 12. életévét, dönthet úgy, hogy az adott évben még az Ifi I. kategóriában versenyez, de ettől függetlenül práhuzamosan indulhat az Ifi III. kategóriában is.
Az Ifi I. kategóriában résztvevő versenyzők az Ifi II. kategóriában párhuzamosan nem versenyezhetnek.
Az Ifi III. kategóriában való részvétel feltétele, hogy a kategória követelményeinek megfelelő autóval és másik rajtszámmal rendelkezzen, valamint reggel a nevezéskor kategóriánként külön nevezési lapot adjon le.
- Aki az adott évben tölti be a 16. életévét, dönthet úgy, hogy még az adott évben az Ifi II. vagy Ifi III. kategóriában versenyez, de indulhat a felnőttek között széria és női kategóriákban is az adott kategória feltételeinek megfelelő autóval, de más rajtszámmal, valamint reggel a nevezéskor kategóriánként külön nevezési lapot kell leadnia.
- Az ifjúsági futamok résztvevői számára sem engedélyezett az autócsere. Reggel a nevezési lapon megjelölt rajtszámú és típusú gépkocsival, illetve amely gépkocsival az időmérő futamot teljesítette, azzal az autóval indulhat. Futam előtti módosítás nem lehetséges.
- A napi versenyt az ifjúsági versenyzőn kívül két kísérő (csak szülő) térítésmentesen látogathatja.

13., Versenyt rendező Egyesületek kötelességei.

- Versenyt csak az az egyesület rendezhet, aki tagja a MORSZ -nak, a szokásos évi megbeszélésen versenyidőpontot kér magának, ezt ez időpontot a többi egyesület elfogadja, valamint a verseny rendezéséhez hozzájárulnak.
- A verseny megrendezés kérelmének engedélyezése és annak elutasítása kizárólag a MORSZ éves közgyűlésének kizárólagos hatásköre.
- Amennyiben az az egyesület, amelyik az évad első versenyének megrendezéséig nem fizeti be a szövetségi tagdíjat (20.000 Ft), valamint a kötelező rendezői díjat (25.000 Ft), úgy abban az évben nem rendezhet versenyt, az igényelt verseny időpontot elveszíti, versenyzői nem indulhatnak abban az évben a bajnokságban.
- A verseny rendezéséért és annak zökkenőmentes lebonyolításáért, a szükséges eszközök meglétéért a rendező egyesület a felelős. Erről és az eszközök meglétéről írásos nyilatkozatot kell tennie a MORSZ vezetősége felé a verseny megrendezése előtt legalább 30 nappal.
- Min. 10 m széles beautózható pálya biztosítása.
- Körszámláló pódium, mely tetején zárt, és a nézőktől teljesen el van különítve.
- Pályakarbantartó járművek: vontató járművek, locsoló járművek biztosítása.
- Mentő biztosítása (készenléti rohamkocsi), vagy katasztrófavédelmi csoport orvossal, eü. sátor fekhellyel, időmérő futam megkezdésétől a versenyfutamok befejezéséig.
- Tűzoltó eszközök, poroltók biztosítása a pálya max. 200 m-es szakaszonként.
- A versenyszabályzatban meghatározott díjazás biztosítása.
- Autónként 2 személy, valamint a versenybíróság részére étkezés biztosítása.
- WC, víz, villany, hulladékgyűjtők, hangosítás biztosítása.
- Versenybíróság tiszteletdíjának biztosítása.
- Az év végi díjkiosztóhoz a 25.000 Ft biztosítása.
- A verseny lebonyolítás minimális létszáma:1 főbíró, 3 pályabíró, 1 depóbíró, 1 bíró a felíró kocsihoz, 2 felíró, 1 súgó, 1 fő kommentátor.
- A rendező egyesületnek biztosítania kell 2 fő kisegítőt, amennyiben nem tud biztosítani, akkor más egyesületből kell megoldani díjazás ellenében.
- Új belépő pályáknál a legkisebb szélesség 10m kell, hogy legyen.
- A versenypályát körülvevő kordonon belül - a bírói autó kivételével - más jármű nem állhat. A bírói autót dupla kordonnal kell leválasztani, illetve kordon válassza el a parkolót a depótól.
- Versenypályától a nézőket elválasztó kordon 10m távolságra legyen, vagy a vezetőbíró által biztonságosnak tartott távolság betartása - esetenként ennél a távolságnál lehet több is - melyet a rendező egyesület köteles biztosítani (jelzőszalaggal).

14., A bajnokság versenyeinek éves összesítése, értékelése

Egyéni versenyzők összesítése, értékelése: A bajnokság versenyei, kategóriánként, versenyzők szerint összesítésre kerülnek. Ezek alapján kialakult eredmény szolgál alapul az évad végi összetett végeredményhez. Fentieket figyelembe véve az első hat helyezett kerül értékelésre az összetett bajnokságban az alábbiak szerint:
Minden versenyen, kategóriánként az első hat helyezett kerül értékelésre.
A helyezéshez tartozó pontszámok:

1.hely10 pont
2.hely8 pont
3.hely6 pont
4.hely4 pont
5.hely2 pont
6.hely1 pont
minden további versenyző 0 pontot kap.
Az értékelésre kerülő kategóriák:

  • Épített kategória
  • Lada kategória
  • Széria kis kategória
  • Széria közép kategória
  • Széria nagy kategória
  • Női kategória
  • Szuper kategória
  • Ifjúsági I, II, III kategória
- Az adott kategóriában a végeredményt az évközben rendezett versenyeken megszerzett pontszámok alapján határozzák meg.
- Azonos pontszám, holtverseny esetén a több jobb helyezés számít. Ha az adott helyezések száma is megegyezik, akkor az egymás ellen elért több jobb helyezés dönt.
- Az Ifjúsági I. kategóriában az összes résztvevő értékelésre kerül az évadban elért helyezések alapján (ld. 12.1 pont).

14.1., Csapatverseny összesítése, értékelése

A bajnokságban résztvevő egyesületek eredményük szerint értékelésre kerülnek, mely alapján az évad végén meghatározásra kerül a csapatverseny győztese. A meghatározás módja a következő:
- A csapatversenybe az adott versenyen a csapat versenyzői által megszerzett 3 legjobb eredménye számít be.
- Azonos pontszám, holtverseny esetén a több jobb helyezés számít.
A csapatversenybe beszámítható kategóriák:

  • Ifjúsági I, II, III kategória
  • Épített kategória
  • Lada kategória
  • Széria kis kategória
  • Széria közép kategória
  • Széria nagy kategória
  • Női kategória
  • Szuper kategória

15., Évad végi díjkiosztó, megrendezése és lebonyolítása

A bajnokságban résztvevő versenyzők összetett értékelésére és a csapatverseny értékelésére az évad végi díjkiosztón kerül sor.
- A versenyévad végi díjkiosztó megrendezésére a MORSZ pályázatot ír ki a bajnokságban nevező egyesületek és szakosztályok részére. A pályázatokat 3 fős bizottság ítéli meg, hogy alkalmas-e a évvégi díjkiosztó megrendezésére (Steigler Tünde elnök, Ifj. Pintér Endre elnök helyettes és Tóth Ferenc Marcali Roncsderby Team). A pályázatokat legkésőbb 2010. szeptember 6. napjáig kell benyújtani a MORSZ elnökének.
- A díjkiosztó ünnepséget a legjobb ajánlatot adó egyesület vagy szakosztály rendezheti meg.
- A rendező egyesület köteles a MORSZ vezetőségének helyet biztosítani.
- Az évad végi díjkiosztóra az egyesületek a küldöttgyűlésen meghatározott összeggel járulnak hozzá. A 2010. évre meghatározott összeg: versenyenként 25.000 Ft.
A díjazandó kategóriák:

  • Csapatverseny
  • Épített kategória
  • Lada kategória
  • Széria kis kategória
  • Széria közép kategória
  • Széria nagy kategória
  • Női kategória
  • Szuper kategória
  • Ifjúsági I, II, III kategóríák
Az ifjúsági I., II. és III. kategória résztvevői által szerzett pontok beleszámítanak az adott egyesület összesített pontszámába.
A díjazáson a díjak kötelezően kategóriánként:

  • 1 - 6. hely: serleg, pezsgő
  • 6. helytől ifiknek érem
  • Az összes díjazott kapjon oklevelet.
A díjkiosztó rendezőjének nem kötelező, de illő elismerni a bírói kar és a vezetőség éves munkáját.
A csapatverseny győztesének díjazása az e célra rendszeresített vándorserleg. Valamint 1-3. helyezésig serleg, ami a csapatok birtokában marad valamint oklevél minden csapat részére.

15.1., Az évad végi díjkiosztó lebonyolítási rendje:


  • 1.Eredményhirdetés, díjkiosztó.
  • 2.Különdíjak átadása.(az előre bejelentett díjazások)
  • 3.Vacsora.
  • 4.Zenés, táncest
  • 5.Kiegészítő programok.

Tags: , ,

Sharing is sexy

Related posts

0 megjegyzés for this post

Leave a Reply


Hírek forrásai | hír partnerek:

Minden aminek két kereke van, vagy annál több..... autohun
[origo], NSO, videa, duen,
f1világ, michelisz.com, zengodensionteam.com, A5.HU, mon.hu, sporthirado.hu, formula.hu