Életet menthet a jó autógumi kiválasztása
3:36 Autó, Hírek, Teszt, Videó 0 megjegyzés Tubiyooly
Csúszós úton, 50 kilométer/óráról vészfékezve harminc méterrel később álltunk meg nyári gumival, mint télivel. Teszteléseinkből az is kiderült, hogy az összkerékhajtás korántsem helyettesíti a téli gumit. Videós téli tanácsok autósoknak.
Négy autó (Renault Twingo Gordini, Toyota RAV4, Mazda MX-5, Audi A1), három különböző hajtási mód, nyári és téli gumi
Egy vezetéstechnikai pályán biztonságos módon lehet kitapasztalni az autónk képességeit
A Tanpálya Vezetéstechnikai Centrumban kiderült, mennyire másképpen kell vezetni a különböző meghajtású autókat, és az is, hogy az összkerékhajtás még nem jelent biztosítékot a tapadásra. Sokan azt hiszik, hogy márkás 4x4-es autójukra felesleges a téli gumi, de tesztünkből kiderült, hogy egy ilyen autó csak elindulni tud jobban, a megállás annak is ugyanolyan gondot jelent nyári gumival.Jól láthatóan kirajzolódott a különbség: a csúszófelületen (amely a jégnél azért jobb tapadást biztosított) a nyári gumis autó körülbelül kétszer akkora távon állt meg, mint a téli gumis. Egy városi ötvenes sebességről a modern Audi A1-es téli gumival huszonkét méter alatt is meg tudott állni, a másik háromnak - hajtási módtól függetlenül - több mint ötven méterre volt szüksége. A fékút tehát már ötvenes tempónál is több mint kétszeresére nőtt.
A kikerülési manővereknél már az is kirajzolódott, hogy egy hátsókerék-hajtású autóval sokkal több gondunk akadhat, bár a menetstabilizáló ezen sokat segíthet. Érdemes azonban gyakorolni az ilyen autó vezetését, sokkal többször jut el ugyanis túlkormányzott helyzetbe, amit sokkal nehezebb korrigálni. Éppen ezért javasolják a gumis cégek is, hogy mindig a jobb tapadást biztosító, kevésbé kopott gumiabroncs legyen a hátsó tengelyen, mert akkor az autó inkább alulkormányzott lesz, amit könnyebb kontrollálni.
Bekapcsolt menetstabilizálóval is elég egy rossz mozdulat, ezzel is meg lehet pördülni
A szintén erősen csúszós körpályán már az látszott, hogy az összkerékhajtásnak természetesen vannak előnyei, de egy kopott abronccsal szerelt elsőkerekes autó ugyanolyan jó lehet, mint egy jobb gumival szerelt hátsókerekes. A megfelelő abroncs itt is durva előnyben volt, amit egy hasonló hajtású nyári gumis autó 22-25-tel tett meg, az téli gumival 35-36 kilométer/órával is sikerült. Egy ilyen köríven is rengeteget számít a vezető felkészültsége: egy tapasztalatlan sofőr még bekapcsolt menetstabilizáló elektronikával is képes megforogni.
Száraz úton nem biztos, hogy jobb a téli gumi, de a tapadás és/vagy a hőmérséklet csökkenésével egyre nagyobb előnyben van
Cikkajánló |
A vezetéstechnikai rész tehát bizonyította, hogy hajtási módtól függetlenül téli gumival közlekedni más dimenzió. Száraz körülmények között nincs különbség, sőt meleg időben még nedves úton sem. De amint hűl a hőmérséklet, vagy nagyobb mennyiségű csapadék van az úton, a téli gumi csodákra képes a nyárihoz képest. Azonos kategóriájú abroncsoknál az összkerékhajtás elindulásnál és kanyarban előny, de éppen a fékezésnél már nem az, ezért nem indokolt ilyen autókkal száguldozni. Sőt, a mai szabadidő-autók még nehezek is, ami a fékút során szintén hátrányos tényező.
Téli tanácsok, röviden
|
Bár sok fontos dolgot felsoroltunk, azért térjünk ki néhány részletre! Már mindenkinek ismernie kell a legfontosabb tézist: ne várjunk az első hóra! Ha tartósan hét fok alá süllyed az átlaghőmérséklet, akkor szereltessük fel a téli gumikat!
Mint azt már korábbi cikkünkben leírtuk, a téli gumi kiválasztása nem egyszerű kérdés: ne mindig a legolcsóbbat vegyük meg, mint ahogy az sem biztos, hogy a legdrágább vagy az ismert márkájú a legjobb. Vásárlás előtt érdemes kikérni egy szakértő véleményét, vagy akár az interneten elolvasni néhány gumitesztet.
Egy hátsókerekes autóval nehéz csúszós felületen manőverezni, mert folyton kitör a hátulja
Fontos még, hogy ne nyugodjunk abba bele, hogy autónkon jó téliabroncs van, az sem mindegy hogyan áll az autón. Ezért hetente, kéthetente ellenőrizzük a guminyomást, de érdemes a gumisnál a futómű-beállítást is megnézetni. Ha egy kátyún véletlenül nagy sebességgel (jelentőst ütést észlelve) áthaladunk, akkor a kereket mindenképpen vizsgáljuk meg alaposan, ha bárhol kisebb dudort találunk, akkor szálszakadásos, azonnal cserélni kell.
Mit kezdjünk a légkondicionálóval télen?Mint minden berendezésnek az autóban, a légkondicionáló használatára és karbantartására is oda kell figyelni. A rendszer hűtőközege ugyanis nagynyomású gáz, amely nem csak a hűtésért felel, hanem ez keringeti a rendszerben levő kenőanyagot is, amely a tömítések, gumirészek kenését végzi, így marad meg a rendszer tömítettsége. Ha a gáz elillan, a berendezés hűtőhatása gyengül, majd megszűnik. Télen tehát már csak a megfelelő karbantartás miatt is be kell indítani egy héten egyszer-kétszer pár percre a klímát. De mikor tegyük ezt? Ajánlatos olyankor, amikor amúgy is párátlanítani szeretnék, hiszen a bekapcsolt légkondicionáló párologtatója kiszűri a levegő nedvességtartalmát, száraz levegőt áramoltat, tehát felgyorsítja a párátlanítást. Manuális klímaberendezéssel ellátott autóknál a szellőzést állítsuk a legmagasabb fokozatba, a fűtéskapcsolót tekerjük fel, a klímát kapcsoljuk be, a kinti levegőnek engedjünk utat, a légáramlatot pedig irányítsuk a szélvédőre. Az automata légkondicionáló a beállított hőfoknak megfelelően fogja irányítani a rendszert, a szélvédő párátlanításának bekapcsolásakor magától működésbe lép, fokozza a ventilálást a mielőbbi siker érdekében. Az időnkénti bekapcsolást a rendszer karbantartása érdekében itt is meg kell ejteni. A klímahasználatáról bővebben korábbi cikkünkben is olvashat. |
Ha télen bajba kerülünk, akkor szükség lehet pár hasznos apróságra a meneküléshez, ezért érdemes ezeket rendszeresíteni az autóban. De nagyon fontos, hogy bármit viszünk magunkkal, azt rendesen rögzítsük, mert egy megcsúszásnál éppen ezzel lehet a gond. Egy dolog van, amit nem az autóban kell tárolni: a zároldó. Előfordulhat, hogy elővigyázatosságunk ellenére mégis nehezen indul be az autó, ilyenkor egy bikakábel is nagy segítséget jelenthet.
Sokan azt hiszik: egy elsőkerekes autó csak alulkormányzott lehet. Itt az ellenpélda
Nélkülözhetetlen a gyakorlás A hóban, latyakban való autózást elméletben nem lehet elsajátítani. Persze sosem árt, ha elolvassák az erről szóló korábbi cikkünket, de az itt is igaz, hogy gyakorlat teszi a mestert. De akkor hol lehet biztonságosan gyakorolni? Menjenek el egy vezetéstechnikai pályára, ezeken elvileg szakértő segítségével biztonságos keretek között lehet egymás után többször gyakorolni a veszélyhelyzeteket, de fizetni kell érte. Sokan úgy vélik, hogy ez a megoldás drága, ám inkább azt kell nézni, hogy már egy baleset megúszása esetén is simán megspórolja az árát. Egy üres parkolóban is lehet tapasztalni az autó képességeit Természetesen van más megoldás: az önálló gyakorlás. Ehhez először egy üres terepet kell találni, ahol biztosan nem ütközhetünk össze mással, vagy nincs gödör, padka stb. Ha leesik a hó, máris lehet próbálgatni, hogy bizonyos helyzetekben hogyan reagál az autó. Természetesen itt sem ártan egy szakértő segítsége, aki sokkal hamarabb meglátja a hibákat, és tud segíteni az autó helyes kezelésében. |
Sokan mondják, hogy a hidegen indítás után várni kell, míg a motor kicsit bemelegszik, de már olvastunk olyan gyártói tanácsokat is, hogy ilyenkor azonnal nagyon lassan el kell indulni. Mi mégis az elsőre szavaznánk, több ok miatt is. Ha a hideg motorral elindulunk, valószínűleg nem párátlanítottunk még rendesen, ez rossz. Ilyenkor ráadásul az utastérben még hideg is van, vagyis nagykabátban ülünk a volán mögé. Ez veszélyes, hiszen vészhelyzetben lehet, hogy éppen a kabát fog minket akadályozni a megfelelő kormánymozdulatban.
A téli gumi sem garancia a biztos tapadásra, ennek is vannak fizikai határai
Tags: Autó, Hírek, Teszt, Videó
Sharing is sexyRelated posts
0 megjegyzés for this post
Leave a Reply
Címkékszerint
2011
Alice Powell
Árlista
Autó
Baumgartner Zsolt
Benik Balázs
BMV
Brawn
Budapest-Bamako
BUÉK
Chevrolet Corvette
Dacia
Dacia Duster
Dakar
Drift
DTM
Ferrari
Ferrari Challenge
FIA
Ford
Forma-1
Genii Capital
GT 1
Gyorsulás
Hírek
Hírek forrásai | hír partnerek
INDYCAR
interjú
IRC
Jackues Villeneuve
Játékok
Jegyek
Kamion
Karácsony
Karthikeyan
Ken Block
Kiegészítők
Közvetítések
KRESZ
Lotus
Makai Gyuri
McLaren
Michael Schumacher
Michelisz
Mikulás Rallye
Moto2
MotoGP
Motor
NASCAR
Pályák
Pilóták
Pilóták honlapjai
Race of Champions
Rallye
Renault
Roncsderby
S2000
SEAT Leon EuroCup
Sebastian Vettel
Skoda
Solberg Extreme Motorshow
Suzuki Kupa
Szabályzatok
Szimulátor
Talmácsi Gábor
Teszt
Trabant
Travis Pastrana
Ugrás
Utánpótlás
Végeredmény
Verseny naptár
Versenyautó
Videó
WRC
WTCC
Hírek forrásai | hír partnerek:
Minden aminek két kereke van, vagy annál több..... autohun
[origo], NSO, videa, duen, f1világ, michelisz.com, zengodensionteam.com, A5.HU, mon.hu, sporthirado.hu, formula.hu
[origo], NSO, videa, duen, f1világ, michelisz.com, zengodensionteam.com, A5.HU, mon.hu, sporthirado.hu, formula.hu