Életet menthet a jó autógumi kiválasztása

Csúszós úton, 50 kilométer/óráról vészfékezve harminc méterrel később álltunk meg nyári gumival, mint télivel. Teszteléseinkből az is kiderült, hogy az összkerékhajtás korántsem helyettesíti a téli gumit. Videós téli tanácsok autósoknak.
Fotó: Hajdú D. András [origo]
Négy autó (Renault Twingo Gordini, Toyota RAV4, Mazda MX-5, Audi A1), három különböző hajtási mód, nyári és téli gumi
A tél közeledtével minden évben részletesen felsoroljuk, hogyan kell felkészítenünk autónkat a biztonságos téli közlekedésre. Ezeket keretes írásunkban ismét elolvashatják, de ezúttal videón is megmutatjuk, miért nem érdemes spórolni a felkészítéssel, és miért fontos a vezető tudása is.


Egy vezetéstechnikai pályán biztonságos módon lehet kitapasztalni az autónk képességeit
A Tanpálya Vezetéstechnikai Centrumban kiderült, mennyire másképpen kell vezetni a különböző meghajtású autókat, és az is, hogy az összkerékhajtás még nem jelent biztosítékot a tapadásra. Sokan azt hiszik, hogy márkás 4x4-es autójukra felesleges a téli gumi, de tesztünkből kiderült, hogy egy ilyen autó csak elindulni tud jobban, a megállás annak is ugyanolyan gondot jelent nyári gumival.
Jól láthatóan kirajzolódott a különbség: a csúszófelületen (amely a jégnél azért jobb tapadást biztosított) a nyári gumis autó körülbelül kétszer akkora távon állt meg, mint a téli gumis. Egy városi ötvenes sebességről a modern Audi A1-es téli gumival huszonkét méter alatt is meg tudott állni, a másik háromnak - hajtási módtól függetlenül - több mint ötven méterre volt szüksége. A fékút tehát már ötvenes tempónál is több mint kétszeresére nőtt.
A kikerülési manővereknél már az is kirajzolódott, hogy egy hátsókerék-hajtású autóval sokkal több gondunk akadhat, bár a menetstabilizáló ezen sokat segíthet. Érdemes azonban gyakorolni az ilyen autó vezetését, sokkal többször jut el ugyanis túlkormányzott helyzetbe, amit sokkal nehezebb korrigálni. Éppen ezért javasolják a gumis cégek is, hogy mindig a jobb tapadást biztosító, kevésbé kopott gumiabroncs legyen a hátsó tengelyen, mert akkor az autó inkább alulkormányzott lesz, amit könnyebb kontrollálni.
Fotó: Hajdú D. András [origo]
Bekapcsolt menetstabilizálóval is elég egy rossz mozdulat, ezzel is meg lehet pördülni
De ez sem természetes: a vezetők nagy többsége egy alulkormányzott autó esetében ijedtében még inkább elfordítja a kormányt, ami tovább csökkenti annak az esélyét, hogy az abroncs ismét megtapadjon. Ilyenkor igenis várni kell, hogy a lassuló autó újra visszanyerje a tapadást. Erről az ösztönös rossz mozdulatról való leszokásra egy vezetéstechnikai kurzus a legmegfelelőbb mód.
A szintén erősen csúszós körpályán már az látszott, hogy az összkerékhajtásnak természetesen vannak előnyei, de egy kopott abronccsal szerelt elsőkerekes autó ugyanolyan jó lehet, mint egy jobb gumival szerelt hátsókerekes. A megfelelő abroncs itt is durva előnyben volt, amit egy hasonló hajtású nyári gumis autó 22-25-tel tett meg, az téli gumival 35-36 kilométer/órával is sikerült. Egy ilyen köríven is rengeteget számít a vezető felkészültsége: egy tapasztalatlan sofőr még bekapcsolt menetstabilizáló elektronikával is képes megforogni.
Fotó: Hajdú D. András [origo]
Száraz úton nem biztos, hogy jobb a téli gumi, de a tapadás és/vagy a hőmérséklet csökkenésével egyre nagyobb előnyben van
A tesztünk leginkább tanulságos része azonban az emelkedőn elindulás, gyorsítás, valamint a fékezés tesztje lett. Itt világosan látszott, hogy nyári gumival csak az összkerekes autó tud felmenni (a másik kettő csak szánalmasan vergődött a lejtő alján), de az is csak az elindulás pillanatában volt jó, a gyorsítás során már gondban volt, csak 42-43 kilométer/órára tudott felgyorsulni, miközben a téli gumival 61 km/órára is képes volt az Audi. A négykerekes Toyota azonban a lefelé fékezésnél már nagy gondban volt, csaknem harminc méterrel később állt meg körülbelül 50-ről. Tanulság: az, hogy valahová fel tudunk menni egy 4x4-es autóval, még nem jelenti azt, hogy bátran jöhetünk lefelé is.
Cikkajánló
Forrás: [origo]

Forrás: MTI

Forrás: [origo]




A vezetéstechnikai rész tehát bizonyította, hogy hajtási módtól függetlenül téli gumival közlekedni más dimenzió. Száraz körülmények között nincs különbség, sőt meleg időben még nedves úton sem. De amint hűl a hőmérséklet, vagy nagyobb mennyiségű csapadék van az úton, a téli gumi csodákra képes a nyárihoz képest. Azonos kategóriájú abroncsoknál az összkerékhajtás elindulásnál és kanyarban előny, de éppen a fékezésnél már nem az, ezért nem indokolt ilyen autókkal száguldozni. Sőt, a mai szabadidő-autók még nehezek is, ami a fékút során szintén hátrányos tényező.
Téli tanácsok, röviden
1. Cseréljük a hűtőfolyadékot fagyállóra! Erre akkor is szükség van, ha egész télen nem használjuk az autót. Érdemes legalább -25 fokos dermedéspontú fagyálló folyadékot használni, és ezt be is méretni.
2. Ellenőrizzük a gumik állapotát! Téli gumi kötelező, de az öt évnél régebbi, vagy 4 mm-nél kisebb profilmélységű téli gumi már nem ér el megfelelő tapadást, azt is cserélni kell.
3. Ellenőrizzük az akkumulátort is!
4. Az ablakmosó folyadékot is cseréljük fagyállóra! Teljesen használjuk el a régit, majd töltsük tele minimum -25 fokos dermedéspontúval, majd azt is használjuk egy kicsit, hogy a csövekben már ilyen legyen!
5. Ha már a motortérnél tartunk, ellenőrizzük, nincs-e elöregedett gumicső, tömítés!
6. Amennyiben az ablaktörlő lapátok gumija repedezett, cseréljük ki újra!
7. Egy alapos autómosás után ellenőrizzük a lámpákat is, a kiégett izzót cseréljük! A télen igen gyakori mostoha látási viszonyok között kiemelten fontos látni és látszani. Ilyenkor érdemes a fényszóró magasságát is beállítani.
8. Érdemes télre gumiszőnyeget használni. Könnyebb takarítani, nem ázik ronggyá, nem büdösödik be.
9. Az ajtók gumitömítéseit szilikonozzuk be, nehogy befagyjanak az ajtók.
10. Belülről rendszeresen takarítsuk az ablakot, koszosan könnyebben párásodik. Nem árt a páramentesítő használata sem.
11. A csomagtartóban érdemes mindig magunkkal vinni, jégkaparót, jégoldót, lapátot, takarót, vastag kabátot és kesztyűt, sapkát. Ha elakadnánk, mind jól jöhet.
12. Egyes országokban kötelező a hólánc használata, de bizonyos szituációkban, hegyekben amúgy is jól jöhet, ezt is vigyük magunkkal. A felrakást sem árt otthon legalább egyszer elgyakorolni.
13. Amennyiben tudjuk, hogy nehéz körülmények várhatnak ránk az út során, érdemes az autót jól feltankolni, a rizikósabb helyekre tele tankkal bemenni. Ha elakadunk, az autó is csak úgy tud fűteni.
14. Baj esetén mobiltelefonon kérhetünk segítséget, legyen feltöltve; még jobb, ha van nálunk autós töltő.
15. A téli autózást elméletben nehéz tanítani, érdemes felkeresni egy vezetéstechnikai pályát, vagy ha arra nincs pénzünk, akkor a téli gumival elmenni egy üres parkolóba az autó reakcióit kitapasztalni.
16. Télen, ha megállunk, ne húzzuk be a kéziféket, mert befagyhat! Ha automata kézifék van, akkor télre kapcsoljuk ki az automata funkciót.
17. Az úttesten lévő só maró hatással van a fémlemezekre, abroncsokra, ezért télen gyakrabban mosassunk autót!
18. Nedves, koszos napon gyakran álljunk meg és tisztítsuk meg a lámpaburákat!
19. Figyelje az időjárás-jelentést, nagy havazásban ne induljon el lakott területen kívül hosszú útra!
20. Vezessünk óvatosan, a látási- és útviszonyoknak megfelelően!

Bár sok fontos dolgot felsoroltunk, azért térjünk ki néhány részletre! Már mindenkinek ismernie kell a legfontosabb tézist: ne várjunk az első hóra! Ha tartósan hét fok alá süllyed az átlaghőmérséklet, akkor szereltessük fel a téli gumikat!
Mint azt már korábbi cikkünkben leírtuk, a téli gumi kiválasztása nem egyszerű kérdés: ne mindig a legolcsóbbat vegyük meg, mint ahogy az sem biztos, hogy a legdrágább vagy az ismert márkájú a legjobb. Vásárlás előtt érdemes kikérni egy szakértő véleményét, vagy akár az interneten elolvasni néhány gumitesztet.

A német autóklub (ADAC) minden évben több méretben teszteli az abroncsokat, az ott jó eredményeket elért abroncsokat keressük a gumisoknál. Egy jó téli gumival métereket spórolhatunk a fékútban, ami néha éppen egy ember életét mentheti meg, vagy egy jelentős összegű autótöréstől kímél meg minket.
Fotó: Hajdú D. András [origo]
Egy hátsókerekes autóval nehéz csúszós felületen manőverezni, mert folyton kitör a hátulja
A kopott vagy túl öreg téli gumi nem jó semmire. A réginek elöregedik az anyaga, azért pont abból a képességéből veszít, ami megkülönbözteti a nyári abroncsoktól. A négy milliméter alatti profilmélységű abroncs pedig már elveszti a lamelláit, nem tud megfelelően kapaszkodni az útban. Száraz úton még lehetséges, hogy tűrhető tapadásra képes, de hóban, jégen veszélyes.
Fontos még, hogy ne nyugodjunk abba bele, hogy autónkon jó téliabroncs van, az sem mindegy hogyan áll az autón. Ezért hetente, kéthetente ellenőrizzük a guminyomást, de érdemes a gumisnál a futómű-beállítást is megnézetni. Ha egy kátyún véletlenül nagy sebességgel (jelentőst ütést észlelve) áthaladunk, akkor a kereket mindenképpen vizsgáljuk meg alaposan, ha bárhol kisebb dudort találunk, akkor szálszakadásos, azonnal cserélni kell.
Mit kezdjünk a légkondicionálóval télen?Mint minden berendezésnek az autóban, a légkondicionáló használatára és karbantartására is oda kell figyelni. A rendszer hűtőközege ugyanis nagynyomású gáz, amely nem csak a hűtésért felel, hanem ez keringeti a rendszerben levő kenőanyagot is, amely a tömítések, gumirészek kenését végzi, így marad meg a rendszer tömítettsége. Ha a gáz elillan, a berendezés hűtőhatása gyengül, majd megszűnik.
Télen tehát már csak a megfelelő karbantartás miatt is be kell indítani egy héten egyszer-kétszer pár percre a klímát. De mikor tegyük ezt? Ajánlatos olyankor, amikor amúgy is párátlanítani szeretnék, hiszen a bekapcsolt légkondicionáló párologtatója kiszűri a levegő nedvességtartalmát, száraz levegőt áramoltat, tehát felgyorsítja a párátlanítást.
Manuális klímaberendezéssel ellátott autóknál a szellőzést állítsuk a legmagasabb fokozatba, a fűtéskapcsolót tekerjük fel, a klímát kapcsoljuk be, a kinti levegőnek engedjünk utat, a légáramlatot pedig irányítsuk a szélvédőre. Az automata légkondicionáló a beállított hőfoknak megfelelően fogja irányítani a rendszert, a szélvédő párátlanításának bekapcsolásakor magától működésbe lép, fokozza a ventilálást a mielőbbi siker érdekében. Az időnkénti bekapcsolást a rendszer karbantartása érdekében itt is meg kell ejteni.
A klímahasználatáról bővebben korábbi cikkünkben is olvashat.


Ha télen bajba kerülünk, akkor szükség lehet pár hasznos apróságra a meneküléshez, ezért érdemes ezeket rendszeresíteni az autóban. De nagyon fontos, hogy bármit viszünk magunkkal, azt rendesen rögzítsük, mert egy megcsúszásnál éppen ezzel lehet a gond. Egy dolog van, amit nem az autóban kell tárolni: a zároldó. Előfordulhat, hogy elővigyázatosságunk ellenére mégis nehezen indul be az autó, ilyenkor egy bikakábel is nagy segítséget jelenthet.
Fotó: Hajdú D. András [origo]
Sokan azt hiszik: egy elsőkerekes autó csak alulkormányzott lehet. Itt az ellenpélda
Mindig biztosítsunk megfelelő kilátást: ne csak körülbelül vakarjuk le a jeget, várjuk meg, míg az autó teljesen párátlanít, mielőtt még elindulunk. Az üvegeket érdemes belülről is tisztán tartani, akár páramentesítővel lefújni.
Nélkülözhetetlen a gyakorlás
A hóban, latyakban való autózást elméletben nem lehet elsajátítani. Persze sosem árt, ha elolvassák az erről szóló korábbi cikkünket, de az itt is igaz, hogy gyakorlat teszi a mestert. De akkor hol lehet biztonságosan gyakorolni?
Menjenek el egy vezetéstechnikai pályára, ezeken elvileg szakértő segítségével biztonságos keretek között lehet egymás után többször gyakorolni a veszélyhelyzeteket, de fizetni kell érte. Sokan úgy vélik, hogy ez a megoldás drága, ám inkább azt kell nézni, hogy már egy baleset megúszása esetén is simán megspórolja az árát.
Fotó: Hirling Bálint [origo]Egy üres parkolóban is lehet tapasztalni az autó képességeit
Természetesen van más megoldás: az önálló gyakorlás. Ehhez először egy üres terepet kell találni, ahol biztosan nem ütközhetünk össze mással, vagy nincs gödör, padka stb. Ha leesik a hó, máris lehet próbálgatni, hogy bizonyos helyzetekben hogyan reagál az autó. Természetesen itt sem ártan egy szakértő segítsége, aki sokkal hamarabb meglátja a hibákat, és tud segíteni az autó helyes kezelésében.


Sokan mondják, hogy a hidegen indítás után várni kell, míg a motor kicsit bemelegszik, de már olvastunk olyan gyártói tanácsokat is, hogy ilyenkor azonnal nagyon lassan el kell indulni. Mi mégis az elsőre szavaznánk, több ok miatt is. Ha a hideg motorral elindulunk, valószínűleg nem párátlanítottunk még rendesen, ez rossz. Ilyenkor ráadásul az utastérben még hideg is van, vagyis nagykabátban ülünk a volán mögé. Ez veszélyes, hiszen vészhelyzetben lehet, hogy éppen a kabát fog minket akadályozni a megfelelő kormánymozdulatban.
Fotó: Hajdú D. András [origo]
A téli gumi sem garancia a biztos tapadásra, ennek is vannak fizikai határai
Azt is sokan leírják, hogy fagyállóra kell váltani a hűtővizet, valamint az ablakmosót is. Ezeket egy benzinkútnál érdemes beméretni is, hiszen egy korábbi teszt szerint nem minden bekevert folyadék tudja azt, amit a flakonjára ráírtak. Ugyanígy a benzinkutaknál megnézik az akkumulátorok állapotát és az olajszintet is. Éljünk ezekkel a lehetőségekkel, kellemetlenségektől óvhat meg minket.

Tags: , , ,

Sharing is sexy

Related posts

0 megjegyzés for this post

Leave a Reply


Hírek forrásai | hír partnerek:

Minden aminek két kereke van, vagy annál több..... autohun
[origo], NSO, videa, duen,
f1világ, michelisz.com, zengodensionteam.com, A5.HU, mon.hu, sporthirado.hu, formula.hu