Forma-1 | Alice Powell... irány a Forma-1.....

Alice Powell
© alice-powell.com
 
A Forma—1 egy férfias sport. Ez így van, de nem jelenti azt, hogy nők ne próbálkoztak volna meg vele. A sportág történetében eddig öt hölgy került kapcsolatba a csúcskategóriával.

Maria Teresa de Filippis 1958-ban 5 versenyből összesen 3 alkalommal állhatott rajthoz, egy esetben célba ért. Utolsó futama 1959-ben, Monacóban volt.
Maria Grazia "Lella" Lombardi 1974 és 1976 között 17 alkalommal nevezett, 11 alkalommal próbálhatta meg kvalifikálni magát, tízszer ez sikerült is, 5 futamon célba ért. Spanyolországban pedig pontot szerzett, amivel egyedülivé vált az F1-es hölgyek között, mert ez eddig csak neki sikerült.
Divina Mary Galica az 1970-es évek végén három Forma—1-es futamra próbálta kvalifikálni magát, először a Surtees csapat egy korábbi autójával, majd még kétszer Hesketh autóval, de sajnos egyszer sem sikerült.
Desiré Wilson Randall 1980-ban a brit nagydíjon debütálhatott volna a csúcskategóriában, de nem tudta kvalifikálni magát a versenyre. 1981 első futamán ismét lehetőséget kapott, csakhogy az akkori szabályalkotók közt dúló vita miatt végül is ez a futam nem számított bele a sorozatba.
Giovanna Amati 1992-ben a Brabham csapat szerződtette le, de három próbálkozás közül egyszer sem kvalifikálta magát.
Ki lesz a következő? Mielőtt erről írnék, szemezgessünk egy kicsit a mai mezőny pilótáinak véleményéből:
"A világ haladásával elkerülhetetlen, hogy egyszer csak jöjjön egy nő, és szétrúgja az F1-esek seggét. Alig várom!" - mondta Lewis Hamilton.
"Egy nagy mellű lány sosem érezné magát kényelmesen az autóban, és a szerelők figyelmét is elvonná. Csak képzeljük el, milyen lenne beszíjazni! Az ember nem szeretne nőkkel versenyezni" – jelentette ki Jenson Button.
"...... a Forma—1 teljesen más, fizikailag és szellemileg is sokkal komolyabb kihívás, egyáltalán nem olyan könnyű, mint azt többen gondolják. Kétlem, hogy működne a dolog, de Bernie-nek mindig vannak ilyen nagyszabású ötletei az üzlet felvirágoztatásához, és ő a főnök, úgyhogy sosem lehet tudni"- idézi az espnf1.com Vitantonio Liuzzi gondolatait.
Összesen tehát öten voltak eddig. Persze folyamatosan felreppennek hírek egyéb kategóriákban versenyző lányokról, de eddig még senki közülük nem érkezett meg a Forma—1-es szériába.
Hamilton: „A következő női F1-es pilóta legyűri a férfiakat”

Alice Powell

Ki lesz az a lány?
Kerestem, olvastam, mérlegeltem majd letettem a voksom egy 17 éves brit lány mellett. Mert ő az, aki következetesen és nagyon keményen készül a Forma—1-be.
Egy rekordot máris a magáénak mondhat: 2009-ben minden idők legfiatalabb versenyzőjeként mutatkozhatott be a Forma Renault sorozatban.
Alice Powell, született 1993. január 26. Oxford, Anglia.
Nagypapája fertőzte meg az autóversenyzés iránti szeretettel. Az 5 éves kislány már együtt nézte papájával a Forma—1 versenyeit, és első futamait az ebédlőasztal körül nyerte meg. Hat(!) évesen megtanult autót vezetni, nyolcévesen már gokartozott.
Tehetségére hamar felfigyelt a Manor Competition (ők voltak, akik Kimi Räkkönen és Lewis Hamilton kezdeti karrierjét is egyengették.)
A 2007/2008-as szezonban nyolc dobogós helyezést ért el a Ginetta és BRDC Stars of Tomorrow-bajnokságon.
2009-ben a 16 éves Alice volt a legfiatalabb női vezető a Michelin Formula Renault UK Championship, a 150mph együléses versenysorozatában, amely egy lépcsőfok a Forma—1. felé.
A mindössze 17 éves tehetség legfőbb vágya, hogy egy nap ő lehessen az első brit női versenyző, aki egy F1-es nagydíjon indulhat. Az angolok már adtak egy brit versenyzőt a fentebb említett Divina Galica személyében, de ő nem tudta magát futamra kvalifikálni, ezért valóban Alice lehet az első női brit versenyző, aki felsorakozhat a rajtrácsra. Galica szerint Powell esélyes erre.
2009-ben Powell volt a második helyezettje a Young Star Award at the Women of the Future Awards díjnak.
2010-ben neki ítélték a brit női Racing Drivers Club GoldStars "Elite" kategória díját, amelyet Sir Stirling Mosstól vehetett át.
2010 első felében Alice versenyzett a Ginetta G50 Bajnokságban és a Formula Renault BARC Championship elnevezésű versenyen. Ekkor a Hillspeed csapat tagja, mérnöke egy hölgy, Sarah Shaw.
Áprilisban már az élcsapatban van a pontjaival. Májusban megszerzi az első pole pozícióját, amelyet még egy követ az évadban. Sokszor van műszaki problémája, egyszer borul is az autóval, amiről ő maga így nyilatkozik:
„Egyszer fejre álltam egy autóval - de ez nem okozott problémát. Ha az ember fél a balesetektől, akkor rossz foglalkozást választott, mert teljesen biztos, hogy a pályafutása során előbb-utóbb balesetek fogják érni."
2010 augusztusában anyagiak miatt abba kell hagynia a Ginetta G50-bajnokságot. De a másik sorozatban még van keresnivalója, de mennyire!
Alice Powell 17 évesen megnyeri a Formula Renault BARC bajnokságot.
Jelenleg ebben ő tartja a rekordot, mivel Lewis Hamilton "csak" 18 évesen tudta megnyerni ezt a bajnokságot.
2010 Protyre Formula Renault Bajnokságban BARC járművezetők végeredménye:

1. Alice Powell GBR Hillspeed 288
2. Mitchell Hale GBR Fortec Motorsport 280
3. James Theodore GBR Hillspeed 254
Óriási öröm és büszkeség ez a fiatal lánynak. Nem is nagyon tudta mit mondjon: “Nem tudom, mit mondjak – hangzik 2010 bajnokától. Nagyon döcögős volt ez az év, de természetesen nagyon boldog vagyok, hogy elnyertem a címet ezen a hétvégén. Mitch nagyon jó munkát végzett az egész szezonban és végig itt volt. Köszönet a fiúknak a Hillspeednél, akik csodálatos munkát végeztek egész évben, és versenymérnökömnek, Sarah Shaw-nak, aki a Manor Competitiontől segítette a versenyeimet."
Novemberben a 2010 Formula Renault UK Winter Series versenyben szerepelt a Manor csapat tagjaként. Ez egy 6 futamból álló mini-sorozat.
Az első két verseny időpontja november 6.
Itt nem szerepelt jól az időmérőn, meg kellett elégednie egy 15. és egy 16. hellyel. A versenyen azonban már jobban ment, ahol egy 7. és egy 9. hely birtokában a 7. helyre került az összesítésben.
A maradék négy futam ideje egybeesett a Forma—1 zárófutamával. Itt az utolsó két futamon nem tudott célba érni, ennek ellenére az összesítésben megszerezte a 12. helyet.
A szülei a következőképp szóltak lányukról:
"Nagyon büszkék vagyunk. Mi a háttérben támogatjuk őt, és ő nagyon elkötelezett, rendkívül keményen dolgozik. Eltökélt szándéka, hogy az első sikeres női vezető lesz a Forma—1 –ben - hisszük, hogy az lesz”
Erről Alice-nek is pontosan ugyanez a véleménye:
"Én is pontosan ugyanolyan emberi teremtmény vagyok, mint a fiúk - nekem is van két kezem és két lábam, és nem látok rá semmi okot, hogy miért ne győzhetném le őket."
Azt gondolom, hogy a fiúknak, akik sok érvet felhoznak a női versenyzők ellen, a legtöbb hölgy esetében igazuk van. Nagyon kemény a fizikai megterhelés. Nyilván nem véletlen, hogy eddig olyan kevés lánynak sikerült bejutni a csúcskategóriába. De azt is látni kell, hogy akad olyan nő, aki képes megállni a helyét. Nem sok, de akad. Szerintem ilyen Alice Powell.
„Ha egy lánynak jól menne a pályán, több nő nézné a sportot. A nőknek nincsenek példaképeik a sportágban, és a szülők is túlságosan veszélyesnek tartják az autóversenyzést."
"Ez nem lesz könnyű, mert néhány ember egyszerűen nem hiszi, hogy egy nőben van annyi erő és bátorság, hogy magas szinten űzze ezt a sportot és megverje a férfiakat. De én hiszek ebben és abban, hogy meg tudom csinálni."
Az anyaggyűjtés folyamán megkedveltem ezt a fiatal lányt, és elhatároztam, hogy írok neki.
Próba szerencse, gondoltam, hisz legfeljebb nem válaszol.
Kissé meglepődtem, mikor jelentkezett, sőt mi több, válaszolt a kérdéseimre.
Az alábbi virtuális interjú közvetlenül Alice-től:
Alice PowellHatévesen tanultál meg autót vezetni, 8 évesen már gokartoztál. Mire emlékszel ebből az időből?
Nem sok mindenre. A sok párnára emlékszem, ami ahhoz kellett, hogy kilássak a kormány felett.
A szüleiden kívül még két név felbukkan az életedben, a nagypapád, Jim Fraser, és a versenymérnököd, Sarah Shaw. Mit jelentenek ők neked?
A nagypapám nagyon erősen támogat engem, Sarah pedig fantasztikus, nagyon jól tudunk együttműködni. Nagyszerű, hogy ilyen kapcsolatom van velük.
Számomra különleges pillanat, mikor a rajtrácson a pilóták szemét mutatják, abban benne van minden. Te mire gondolsz a rajt előtt?
Megpróbálok nem gondolni a versenyre, inkább igyekszem egy kicsit lazítani.
Miért pont a formula autókat választottad?
Mert ez kell ahhoz, hogy eljussak a Forma—1-be.
Egyszer már volt egy baleseted, megváltoztatott ez valamit benned?
Voltak már baleseteim, de nem szabad ezeknél leragadni, mert akkor nem tudsz tovább a célodra és a verseny céljára összpontosítani.
A férfiak sok dolgot mondanak a női vezetőkről. Ismerjük erről a véleményed. A fiúk úgy kezelnek téged, mint egy a sok közül, vagy plusz energiát fektetnek abba, hogy téged legyőzzenek?
Ha megmutatod, hogy gyorsabb vagy náluk, akkor tisztelni fognak. De biztos vagyok abban is, hogy extra erőfeszítéseket tesznek a megelőzésemre, hisz nem akarják, hogy egy lány megverje őket.
Te egy nagyon határozott ifjú hölgy vagy. Volt már olyan, aki ezt nehezményezte?
Nem hiszem. Nagyon határozottnak kell lenni, amikor itt az ideje.
Mit csinálsz a szabadidődben (ha van ilyen)?
A hét legnagyobb részében a Renault F1-nél edzek, hogy formában legyek. A fennmaradó időt szeretem a családommal és a barátaimmal tölteni.
A visszajelzés nagyon fontos a Forma—1-ben. Mit gondolsz, te mennyire vagy jó ebben, és mely terület az, ahol még fejlődnöd kell?
Minden alkalommal tanulok, amikor kimegyek a pályára, mert nagyon szeretem a versenyzés műszaki oldalát is. Ez nagyon fontos dolog.
Melyik a kedvenc pályád és miért?
Szeretem a Silverstone Arena Track pályát. Ez egy nagyon gyors pálya.
Milyen az élet a paddockban?
Szeretek beszélgetni a csapattal a versenyről, és a versenyen kívüli dolgokról is. Sokféle témáról beszélünk.
Azért a végén azt csendben megjegyzem, hogy most már átérzem azoknak a kínját, akik Kimi Räikkönennel interjút készítenek:D
Alice nagyon kedves, egyben határozott és célratörő volt velem. Egyezségünk értelmében én rajta tartom a szemem, ő meg máskor is ad interjút:D
További információkat, videókat itt találhattok a témában.


Az ifjú bajnokAlice Powell

Tags: , ,

Sharing is sexy

Related posts

0 megjegyzés for this post

Leave a Reply


Hírek forrásai | hír partnerek:

Minden aminek két kereke van, vagy annál több..... autohun
[origo], NSO, videa, duen,
f1világ, michelisz.com, zengodensionteam.com, A5.HU, mon.hu, sporthirado.hu, formula.hu