Mi is az a WRC?...

Mi is az a WRC? Az alábbiakban egy ismertetőt olvashattok a Rally Világbajnokság lebonyolításáról, szabályairól.

World Rally Championship, azaz a FIA alá tartozó rally világbajnoki sorozat. Általában három napos, de ettől az évtől kezdve nincs leszabályozva a napok száma, egyedül az a kikötés, hogy a befutó szombaton, vagy vasárnap legyen.
A kontinensek különböző részein, változatos helyszíneken zajló esemény. Télen, nyáron, melegben, fagyban ugyan úgy rendeznek versenyeket. Vannak aszfaltos futamok, és murvások, utóbbiak többségben.
A világon az egyik legszélesebb körben kedvelt és figyelemmel kísért motorsport.
Az esemény első fontos lépése a pályabejárás, ami a verseny előtti héten, kedden és szerdán történik. A versenyre kijelölt szakaszokon edzőautóval körbemennek a versenyzők és a navigátorok. Ekkor veszik jegyzetbe, hogy melyik kanyart milyen tempóval lehet bevenni, illetve lehetséges-e kanyarlevágás, hol találhatók a fékezési pontok.
A rally boxutcája a szervízpark. Ez egy elkerített terület, ahol összegyűlnek a csapatok, és minden egyéb személyzet. Kizárólag itt lehet az autókra teljes garnitúra gumit szerelni, és itt is kell kiválasztani a használni kívánt abroncsot, ami különös odafigyelést igényel, mivel több kilométerre helyezkedik el a jóval később tartandó szakaszoktól. Az idei évtől azonban lehetőség van több szervízparkot felállítani, természetsen ez esetben mindenhol biztosítani kell a megfelelő promóciós felületet. Defekt esetén 2 gyorsasági szakasz között is megoldhatóa  probléma, ha az nem vesz el túl sok időt. A kocsiban 2 db gumit vihetnek magukkal a versenyzők. A szervizelés időpontja lekorlátozott, az útvonal függvényében.
A szervízpark időbeosztása:
15 perc az első gyorsasági előtt
30 perc két szekció között (általában 2 vagy 3 gyorsasági szakasz után)
45 perc az első és második nap végén
10 perc a rally végén
A WRC-ben is vannak biztonsági autók, amelyek a verseny előtt haladnak végig az útvonalon, innen tudhatják a nézők, hogy hamarosan indul a viadal.
A verseny első szakasza, az úgynevezett "super special", azaz időmérő futam. Ez egy rövid, zárt táv, ahol legtöbbször kettesével egy párhuzamos pályán haladnak a versenyzők. Az idejüket beleszámítják az összetett időeredménybe.
A versenyzők dolgát segíti a co-driver, azaz a navigátor, aki menet közben felolvas a pályabejárás alatt készített jegyzetéből. A navigátor felelőssége, hogy az ellenőrző pontoknál le legyen pecsételve a menetlevél, aminek elvesztése a csapat kizárásával jár. Továbbá figyelnie kell arra, hogy az ellenőrző pontok közötti szakaszokra megadott időt betartsák.
Az autók több kategóriára vannak osztva. A legfelsőbb a wrc. A FIA által előírt szabály alapján a karosszériának a normál közúti autón kell alapulnia, tehát jelentős átalakuláson esnek át ugyan, de gyári autókból kerülnek ki. Négykerék meghajtásúak, turbóval felszerelt 2 literes motorokat tartalmaznak, szekvenciális váltóval (félautómata), speciális lengéscsillapítóval, és túlméretezett fékekkel vannak ellátva, valamint remek elektronikusan vezérelt rendszerrel, és egyéb, utcai autókban nem használt mechanikai alkatrészekkel.
Indulnak még S2000-es autók is. Ezek elmaradnak a wrc-khez képest, de még nagy teljesítményűnek számítanak. Ugyan úgy négykerék meghajtásúak.
Megjegyezendő kifejezés még az itiner, ami a szervezők által kiadott dokumentum a versenyzők számára, ami a szakaszok útvonalát tartalmazza.
Időbüntetést von maga után, ha valaki a határidő meghaladtával megy a szervízparkba, vagy nem megfelelő szituációban keresi fel. Előfordulhat, hogy a gyorsasági szakaszon balesetet szenved a páros. Amennyiben másnap tudják folytatni a küzdelmet, mert az autót meg tudja szerelni a csapat, úgy a szuper rally szabályainak megfelelően a nem teljesített gyorsaságikon a szakaszgyőztes versenyző idejéhez hozzáadnak 5 perc büntetést, és ennek megfelelően hátrasorolódik a versenyző, amit a másnapi hátralévő szakaszokon megpróbálhat ledolgozni. Amennyiben az etapokon gyorshajtáson kapnak valakit az első alkalommal pénzbüntetés, a 2. alkalommal 5 perc időbüntetés, a 3. alkalomnál versenyigazgatói kizárás jár.
Korai rajt (kiugrás a visszaszámlálásnál) esetén az első esetben 10 másodperc, a 2. esetnél 1 perc, a 3. esetnél 3 perc büntetés jár. Szervízparkban végzett javításnál, amennyiben a meghatározott időt túllépi a csapat, akkor minden megkezdett perc után 1 perc időbüntetés jár.
Ha shake down-t szerveznek a rendezők, akkor azt olyan szinten kell biztosítani, mintha gyorsasági szakasz lenne. Itt már igyekszik mindenki versenytempót produkálni (a shake down körülbelül az F1-es warm up megfelelője a rallyban).
Fontos, hogy 2 gyorsasági szakasz között (un: etapokon) az autókkal csak a helyi KRESZ szabályoknak megfelelően lehet közlekedni.
Ha egy szakaszt etapnak nyilvánitanak: az előfutó autók vezetői, akik versenytempóban teljesítik a távot, azt tapasztalják, hogy a szakaszokon túl sok néző álldogál a pálya szélén, és emiatt nem biztonságos, akkor a versenybíróság hozhat egy olyan döntést, hogy a gyorsasági szakaszt etapként teljesítsék. Ez esetben normál utcai tempóban kell végig menni a szakaszon.
A rajt az évad első versenyének első napján az előző évi vb-állásnak megfelelően történik. A következő napon az előző napi zárásnak megfelelő sorrendben. A többi verseny első napján pedig szintén a vb-állást veszik figyelembe.
A végén az a versenyző győz, aki összetettben a leggyorsabb idő alatt teljesítette a távot. A pontozás 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 rendszerben zajlik. A versenyzők is, és a csapatok is ilyen leosztásban kapják, ám a csapatoknál kizárólag csak a wrc-ben hivatalos csapatként részt vevők kaphatnak pontokat.

Tags: , , ,

Sharing is sexy

Related posts

0 megjegyzés for this post

Leave a Reply


Hírek forrásai | hír partnerek:

Minden aminek két kereke van, vagy annál több..... autohun
[origo], NSO, videa, duen,
f1világ, michelisz.com, zengodensionteam.com, A5.HU, mon.hu, sporthirado.hu, formula.hu