Mi is az a WRC?...
4:52 Autó, Hírek, Rallye, WRC 0 megjegyzés Tubiyooly
Mi is az a WRC? Az alábbiakban egy ismertetőt olvashattok a Rally Világbajnokság lebonyolításáról, szabályairól.
World Rally Championship, azaz a FIA alá tartozó rally világbajnoki sorozat. Általában három napos, de ettől az évtől kezdve nincs leszabályozva a napok száma, egyedül az a kikötés, hogy a befutó szombaton, vagy vasárnap legyen.
A kontinensek különböző részein, változatos helyszíneken zajló esemény. Télen, nyáron, melegben, fagyban ugyan úgy rendeznek versenyeket. Vannak aszfaltos futamok, és murvások, utóbbiak többségben.
A világon az egyik legszélesebb körben kedvelt és figyelemmel kísért motorsport.
Az esemény első fontos lépése a pályabejárás, ami a verseny előtti héten, kedden és szerdán történik. A versenyre kijelölt szakaszokon edzőautóval körbemennek a versenyzők és a navigátorok. Ekkor veszik jegyzetbe, hogy melyik kanyart milyen tempóval lehet bevenni, illetve lehetséges-e kanyarlevágás, hol találhatók a fékezési pontok.
A rally boxutcája a szervízpark. Ez egy elkerített terület, ahol összegyűlnek a csapatok, és minden egyéb személyzet. Kizárólag itt lehet az autókra teljes garnitúra gumit szerelni, és itt is kell kiválasztani a használni kívánt abroncsot, ami különös odafigyelést igényel, mivel több kilométerre helyezkedik el a jóval később tartandó szakaszoktól. Az idei évtől azonban lehetőség van több szervízparkot felállítani, természetsen ez esetben mindenhol biztosítani kell a megfelelő promóciós felületet. Defekt esetén 2 gyorsasági szakasz között is megoldhatóa probléma, ha az nem vesz el túl sok időt. A kocsiban 2 db gumit vihetnek magukkal a versenyzők. A szervizelés időpontja lekorlátozott, az útvonal függvényében.
A szervízpark időbeosztása:
15 perc az első gyorsasági előtt
30 perc két szekció között (általában 2 vagy 3 gyorsasági szakasz után)
45 perc az első és második nap végén
10 perc a rally végén
A WRC-ben is vannak biztonsági autók, amelyek a verseny előtt haladnak végig az útvonalon, innen tudhatják a nézők, hogy hamarosan indul a viadal.
A verseny első szakasza, az úgynevezett "super special", azaz időmérő futam. Ez egy rövid, zárt táv, ahol legtöbbször kettesével egy párhuzamos pályán haladnak a versenyzők. Az idejüket beleszámítják az összetett időeredménybe.
A versenyzők dolgát segíti a co-driver, azaz a navigátor, aki menet közben felolvas a pályabejárás alatt készített jegyzetéből. A navigátor felelőssége, hogy az ellenőrző pontoknál le legyen pecsételve a menetlevél, aminek elvesztése a csapat kizárásával jár. Továbbá figyelnie kell arra, hogy az ellenőrző pontok közötti szakaszokra megadott időt betartsák.
Az autók több kategóriára vannak osztva. A legfelsőbb a wrc. A FIA által előírt szabály alapján a karosszériának a normál közúti autón kell alapulnia, tehát jelentős átalakuláson esnek át ugyan, de gyári autókból kerülnek ki. Négykerék meghajtásúak, turbóval felszerelt 2 literes motorokat tartalmaznak, szekvenciális váltóval (félautómata), speciális lengéscsillapítóval, és túlméretezett fékekkel vannak ellátva, valamint remek elektronikusan vezérelt rendszerrel, és egyéb, utcai autókban nem használt mechanikai alkatrészekkel.
Indulnak még S2000-es autók is. Ezek elmaradnak a wrc-khez képest, de még nagy teljesítményűnek számítanak. Ugyan úgy négykerék meghajtásúak.
Megjegyezendő kifejezés még az itiner, ami a szervezők által kiadott dokumentum a versenyzők számára, ami a szakaszok útvonalát tartalmazza.
Időbüntetést von maga után, ha valaki a határidő meghaladtával megy a szervízparkba, vagy nem megfelelő szituációban keresi fel. Előfordulhat, hogy a gyorsasági szakaszon balesetet szenved a páros. Amennyiben másnap tudják folytatni a küzdelmet, mert az autót meg tudja szerelni a csapat, úgy a szuper rally szabályainak megfelelően a nem teljesített gyorsaságikon a szakaszgyőztes versenyző idejéhez hozzáadnak 5 perc büntetést, és ennek megfelelően hátrasorolódik a versenyző, amit a másnapi hátralévő szakaszokon megpróbálhat ledolgozni. Amennyiben az etapokon gyorshajtáson kapnak valakit az első alkalommal pénzbüntetés, a 2. alkalommal 5 perc időbüntetés, a 3. alkalomnál versenyigazgatói kizárás jár.
Korai rajt (kiugrás a visszaszámlálásnál) esetén az első esetben 10 másodperc, a 2. esetnél 1 perc, a 3. esetnél 3 perc büntetés jár. Szervízparkban végzett javításnál, amennyiben a meghatározott időt túllépi a csapat, akkor minden megkezdett perc után 1 perc időbüntetés jár.
Ha shake down-t szerveznek a rendezők, akkor azt olyan szinten kell biztosítani, mintha gyorsasági szakasz lenne. Itt már igyekszik mindenki versenytempót produkálni (a shake down körülbelül az F1-es warm up megfelelője a rallyban).
Fontos, hogy 2 gyorsasági szakasz között (un: etapokon) az autókkal csak a helyi KRESZ szabályoknak megfelelően lehet közlekedni.
Ha egy szakaszt etapnak nyilvánitanak: az előfutó autók vezetői, akik versenytempóban teljesítik a távot, azt tapasztalják, hogy a szakaszokon túl sok néző álldogál a pálya szélén, és emiatt nem biztonságos, akkor a versenybíróság hozhat egy olyan döntést, hogy a gyorsasági szakaszt etapként teljesítsék. Ez esetben normál utcai tempóban kell végig menni a szakaszon.
A rajt az évad első versenyének első napján az előző évi vb-állásnak megfelelően történik. A következő napon az előző napi zárásnak megfelelő sorrendben. A többi verseny első napján pedig szintén a vb-állást veszik figyelembe.
A végén az a versenyző győz, aki összetettben a leggyorsabb idő alatt teljesítette a távot. A pontozás 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 rendszerben zajlik. A versenyzők is, és a csapatok is ilyen leosztásban kapják, ám a csapatoknál kizárólag csak a wrc-ben hivatalos csapatként részt vevők kaphatnak pontokat.
Tags: Autó, Hírek, Rallye, WRC
Sharing is sexyRelated posts
0 megjegyzés for this post
Leave a Reply
Címkékszerint
2011
Alice Powell
Árlista
Autó
Baumgartner Zsolt
Benik Balázs
BMV
Brawn
Budapest-Bamako
BUÉK
Chevrolet Corvette
Dacia
Dacia Duster
Dakar
Drift
DTM
Ferrari
Ferrari Challenge
FIA
Ford
Forma-1
Genii Capital
GT 1
Gyorsulás
Hírek
Hírek forrásai | hír partnerek
INDYCAR
interjú
IRC
Jackues Villeneuve
Játékok
Jegyek
Kamion
Karácsony
Karthikeyan
Ken Block
Kiegészítők
Közvetítések
KRESZ
Lotus
Makai Gyuri
McLaren
Michael Schumacher
Michelisz
Mikulás Rallye
Moto2
MotoGP
Motor
NASCAR
Pályák
Pilóták
Pilóták honlapjai
Race of Champions
Rallye
Renault
Roncsderby
S2000
SEAT Leon EuroCup
Sebastian Vettel
Skoda
Solberg Extreme Motorshow
Suzuki Kupa
Szabályzatok
Szimulátor
Talmácsi Gábor
Teszt
Trabant
Travis Pastrana
Ugrás
Utánpótlás
Végeredmény
Verseny naptár
Versenyautó
Videó
WRC
WTCC
Hírek forrásai | hír partnerek:
Minden aminek két kereke van, vagy annál több..... autohun
[origo], NSO, videa, duen, f1világ, michelisz.com, zengodensionteam.com, A5.HU, mon.hu, sporthirado.hu, formula.hu
[origo], NSO, videa, duen, f1világ, michelisz.com, zengodensionteam.com, A5.HU, mon.hu, sporthirado.hu, formula.hu